ویندوز ۱۰ (قسمت اول)

سیستم عامل ویندوز ۱۰ مایکروسافت نخستین بار در مهر ماه ۱۳۹۳ در یک رویداد رسانه‌ای پرده برداری شد. اما نسخه نهایی این ویندوز، مدت‌ها پبش و با اسم رمز آستانه (به انگلیسی: Threshold) به روز رسانی و رونمایی شده است.

در ادامه به شیوه‌ی نصب ویندوز ۱۰ می‌پردازیم و سپس به مهم‌ترین ویژگی‌های این ویندوز اشاره خواهیم کرد.

برای نصب ویندوز ۱۰، رایانه شما باید اجزای سخت‌افزاری زیر را (که حداقل آن نوشته شده) دارا باشد:

  • پرادزشگر (CPU) یک گیگا هرتزی
  • رم (RAM) یک گیگ برای نسخه ۳۲ بیتی و رم ۲ گیگ برای نسخه ۶۴ بیتی
  • حافظه داخلی (HDD) ذخیره سازی حداقل ۱۶ گیگابایت
  • کارت گرافیک با پشتبانی از DirectX (دایرکت ایکس) ۹ به بالا و درایور WDDM 1.0
  • نمایشگر با رزولوشن ۶۰۰×۸۰۰
  • علاوه بر اجزاء سخت افزاری فوق، بهتر است که یک حساب کاربری در مایکروسافت نیز ایجاد کنید تا در فیلدهای خواسته شده در هنگام نصب بتوانید آن‌ها را درج کرده و از قابلیت‌های حساب کاربری مایکروسافت در آینده بهره ببرید.

برای نصب ویندوز ۱۰ نخست باید نرم‌افزار MediaCreationTool را دریافت و نصب کنید. این نرم افزار از سوی شرکت مایکروسافت جهت دریافت فایل های ویندوز و به‌روزسانی ویندوزهای پیشین منتشر شده است.
پس از دریافت این نرم‌افزار، و با کلیک بر روی فایل اجرایی آن، تصویری همانند تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

ویندوز ۱۰ نصب

همانطور که در این تصویر می‌بینید،  باید یکی از دو گزینه Upgrade this PC Now و Create installation media for another PC را انتخاب کنید. گزینه نخست جهت به‌روز رسانی ویندوز فعلی و گزینه دوم برای دریافت فایل جداگانه نصب ویندوز ۱۰ است.

ما در اینجا گزینه دوم را کلیک می‌کنیم. در مرحله بعد، باید زبان نصب، نسخه ویندوز و معماری ویندوز را مشخص کنیم. (همانند تصویر زیر):

ویندوز ۱۰ نصب

در مرحله بعد دو گزینه جهت دریافت فایل‌های نصب بر روی دو حافظه‌ی مجزا را مشاهده می‌کنید. گزینه‌ی نخست (USB flash drive)  جهت دریافت فایل نصبی مناسب برای اجرا بر روی فلش درایو به صورت بوتیبل (Bootable) و گزینه دوم نیز جهت دریافت و ذخیره فایل نصب ویندوز بر روی حافظه سیستم است. (تصویر زیر):

ویندوز ۱۰ نصب

گزینه دوم را انتخاب کرده و سپس از پنجره باز شده، محل ذخیر سازی فایل iso نصب ویندوز ۱۰ را بر روی سیستم خود مشخص کنید.

ویندوز ۱۰ دانلود

همان‌طور که در تصویر فوق می‌بینید، پس از مشخص کردن محل ذخیره‌سازی، برنامه به طور خودکار شروع به دریافت فایل و نصب ویندوز ۱۰ خواهد کرد.

پس از اینکه دانلود فایل Iso پایان یافت، باید این فایل را با استفاده از نرم افزارهای کپی اطلاعات بر روی CD یا DVD (نرم‌افزارهای مشهوری همانند Nero)، بر روی یک DVD کپی کنید و یا اینکه به طور مستقیم فایل ذخیره شده در هارد سیستم را بر روی دستگا‌ های مجازی همچون VMware نصب کنید.

پس از رایت کردن فایل بر روی DVD ، سیستم خود را Re-start کنید و سپس رایانه‌تان را از روی DVD ROM آغاز یا به عبارت دیگر boot کنید. از این به بعد مراحل نصب ویندوز ۱۰ با فرآیند نصب ویندوز ۸ و ۷ تفاوت چندانی نخواهد داشت.

در نخستین مرحله پس از اجرای مجدد رایانه از DVD ROM تصویری همانند تصویر زیر بر نمایشگر شما دیده خواهد شد:

ویندوز ۱۰ انتخاب زبان

در این مرحله، زبان نصب، ساختار تاریخ و زمان و همچنین کیبورد را از فهرست‌ها به ترتیب انتخاب و بر روی گزینه Next کلیک کنید.

در صفحه بعد بر روی گزینه Install Now کلیک کنید و سپس مراحل بعدی نصب تا پایان، همانند نصب ویندوزهای پیشین انجام دهید.

نصب ویندوز ۱۰

نکته: در ادامه مراحل نصب هر گاه که به مرحله ورود سریال نامبر (Serial Number) ویندوز رسیدید، با کلیک بر روی گزینه Skip یا Do this later این مرحله را رد کنید. برای فعال‌سازی می‌توانید پس از نصب با استفاده از ابزار های فعال سازی (Windows 10 Genuine Activator) آن را فعال کنید.

برخی از ویژگی‌های ویندوز ۱۰

منوی استارت جدید
مایکروسافت بعد از بازخورد منفی از حذف منوی استارت در ویندوز ۸، تصمیم به انتشار به‌روزرسانی جدیدی بانام ۸٫۱ کرد که در آن دکمه‌ی استارت به‌جای خود بازگشت. اما اکنون در ویندوز ۱۰ منوی استارت شاهد چند تغییر شده است. تغییراتی از قبیل باز شدن منو به‌ صورت سنتی با قابلیت پین کردن نرم‌افزارهای مختلف حتی نرم‌افزارهایی که برای نسخه‌ی دسکتاپ طراحی نشده‌اند. این تغییرات را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

قابلیت ایجاد چندین دسکتاپ
امکان دارد صفحه‌ی اصلی کار شما در ویندوز بسیار شلوغ باشد و یا چندین نفر از یک سیستم استفاده کنند و هر شخص خواهان قرار دادن نرم‌افزارهای دلخواه بر روی دسکتاپ باشد. در ویندوز ۱۰ امکان استفاده از چندین دسکتاپ و قابلیت سوئیچ بین آن‌ها فراهم گردیده است.

دستیار صوتی کورتانا
پیش از رونمایی از ویندوز ۱۰، شاهد استفاده از دستیار صوتی مایکروسافت بر روی تلفن‌های هوشمند بودیم. مایکروسافت هم‌اکنون این دستیار که با عنوان کورتانا (cortana) معرفی شده را بر روی ویندوز ۱۰ قرار داده است. کورتانا قرار است قابلیت‌های قدرتمند جست و جو و سیستم یادآور خود را به ویندوز ۱۰ بیاورد.
مایکروسافت اعلام کرده «کورتانا را هرگز مانند این ندیده بودید» چرا که قرار است نقش اصلی جست و جو در ویندوز ۱۰ بر عهده این دستیار صوتی باشد. البته قابلیت‌های کورتانا تنها به جست و جو محدود نمی‌شود. نکته جالب در مکالمات کورتانا، لحن طبیعی آن است؛ بر خلاف لحن مصنوعی Siri و یا Google Now.

نمایش نوتیفیکیشن‌ها
قابلیت دیگر اضافه شده، نمایش نوتیفیکیشن‌ها به صورت هماهنگ بین دستگاه‌های مختلف این پلتفرم است. بنابراین اگر نوتیفیکیشنی را در تبلت یا تلفن هوشمند ویندوز فونی خود از دست دادید، می‌توانید در کامپیوتر خود دوباره آن را مشاهده کنید. پوسته منوی تنظیمات نیز دچار تغییراتی شده و به دلیل طراحی ساده‌تر، کار کردن با آن ساده‌تر شده است.

تطبیق با رابط کاربری
یکی دیگر از امکانات اضافه شده در ویندوز ۱۰ ایجاد فضایی است که در آن‌ هم استفاده از موس و کیبورد وجود دارد و هم صفحه‌ی لمسی. ویندوز جدید به‌طور خودکار در شرایط وصل و استفاده از موس و کیبورد نرم‌افزارها و محیط را برای استفاده از آن‌ها آماده می‌کند و در صورت استفاده از صفحه‌ی لمسی محیط را با این رابط کاربری تطبیق خواهد داد.

تا به اینجا با شیوه نصب ویندوز ۱۰ و همچنین قابلیتهای آخرین نسخه از سیستم عامل شرکت مایکروسافت آشنا شدیم. از اینجا به بعد، قدم به قدم با قابلیت‌های ویندوز ۱۰ به صورت تصویری آشنا خواهیم شد.
منوی شروع
تصویر زیر، «Start Menu» (منوی شروع) جدید در ویندوز ۱۰ است.

ویندوز ۱۰ استارت

همان طور که در تصویر بالا می‌بینید، منوی شروع از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که مانند یک «نقشه راه» شما را به بخش‌های مختلف ویندوز پیوند می‌دهد.
در گوشه‌ی بالا سمت چپ، «Username» (نام کاربری) و عکس پروفایل (آواتارتان) قرار دارد. در پایین نام کاربری، «Places» (مکان‌ها) قرار دارد که «File Explorer» (کاوشگر فایل)، «Documents» (اسناد) و «Settings» (تنظیمات) را شامل می‌شود.
در پایینِ Places، بخش «Most Used» قرار دارد که در تصویر فوق مواردی مانند «Settings» (تنظیمات)، «Internet Explorer» (مرورگر اینترنت ویندوز)، «Snipping Tools» (ابزار عکسبرداری از صفحه ویندوز)، «File Explorer» (کاوشگرفایل)، «Sticky Notes» (کاغذ یادداشت چسبان)، «Paint»، «Remote Desktop Connection» (اتصال به دسکتاپ از راه دور) و «Windows PowerShell» (ویندوز پاورشل) را شامل می‌شود و ممکن است در کامپیوتر شما، بسته به اینکه از چه برنامه‌هایی بیشترین استفاده را می‌کنید، شامل موارد دیگری باشد. در سمت راست منوی شروع، نمایی از صفحه‌ی شروع ویندوز ۸ با Live Tiles (کاشی‌های زنده) قرار دارد. این بخش قابل تنظیم است و در ادامه در موردش بیشتر بحث می‌شود.
تصویر زیر، بخش پایینی منو را نشان می‌دهد.
ویندوز ۱۰ منوی استارت
در اینجا، بخشی تحت عنوان «Explore Windows» وجود دارد که شامل سه کاشی با نام‌های «Get Started» (شروع کنید)، «Insider Hub» (هاب داخلی) و «Windows Feedback» (بازخورد ویندوز) است که این بخش‌ها در نسخه RTM ویندوز ۱۰ وجود ندارند (RTM نسخه مربوط به تلفن‌های همراه و تبلت‌ها است). سپس بخش «Everyday Apps» (برنامه‌های کاربردی روزانه) قرار دارد که گزیده‌ای از برنامه‌های کاربردیِ کاربر پسندتر را به صورت کاشی‌های زنده شامل می‌شود. در آخر این‌که، با کلیک بر روی آیکون Expand (بزرگ کردن منو) در گوشه‌ی بالا سمت راستِ منوی شروع (فلش زرد تصویر زیر)، این منو به صورت تمام صفحه قابل مشاهده است. نمای تمام صفحه، منوی شروع را با نسبت مناسب و به طور افقی در کل صفحه نمایش مرتب می‌کند.

منوی استارت ویندوز ۱۰

 نمای تمام صفحه از منوی شروع ویندوز ۱۰

 

Taskbar (نوار وظیفه) در ویندوز ۱۰

 

ویندوز ۱۰ taskbar
نوار وظیفه در ویندوز ۱۰.

 

شکل زیر، نمای نزدیک‌تری از نوار وظیفه ویندوز ۱۰ را نشان می‌دهد:

 

taskbar ویندوز ۱۰
در ابتدا و در سمت چپ آیکون ویندوز قرار دارد که با کلیک بر روی آن منوی شروع ویندوز ظاهر می‌شود. در کنار لوگوی ویندوز، Cortana Box (کورتانا باکس) ابتدایی قرار دارد که در این بخش می‌توانید سوال یا عبارتی را تایپ کنید تا کورتانا به جستجوی آن بپردازد یا اینکه می‌توانید با استفاده از آیکون میکروفون و صدای خودتان از کورتانا سوال بپرسید. در کنار کورتانا باکس، آیکون Task View قرار دارد که به کمک آن می‌توانید چندین دسکتاپ مختلف به سیستم‌تان اضافه کنید. آیکون بعدی، همان مرورگر اینترنتی معروف مایکروسافت است. در کنار مرورگر، آیکون File Explorer (کاوشگر فایل) قرار گرفته که با استفاده از آن می‌توانید فایل‌هایتان را مشاهده کنید و آخرین آیکون، Windows Store (فروشگاه ویندوز) است که با کلیک بر روی آن پنجره‌ی فروشگاه باز می‌شود. اندازه این پنجره قابل تغییر است. تا به اینجا به صورت موردی به آیکون‌های نوار وظیفه‌ی ویندوز ۱۰ اشاره شد که در ادامه هر یک از آنها به طور کامل بررسی خواهند شد.
File Explorer (کاوشگر فایل)
با کلیک بر روی آیکون File Explorer (فلش قرمز تصویر زیر)، پنجره ی رابط آن باز می‌شود که به طور پیش فرض، حاوی پوشه‌های پرکاربرد است که در این نسخه‌ی  آموزشی، این پوشه‌ها عبارتند از:
● Videos (ویدیوها)
● Desktop (دسکتاپ)
● Downloads (دانلودها)
● Documents (اسناد)
● Music (موسیقی)

 

ویندوز ۱۰ مدیریت فایل
 کاوشگر فایل در ویندوز ۱۰
ویندوز ۱۰ کاوشگر فایل
 نمایی از پنجره رابط File Explorer در ویندوز ۱۰
 Windows Store (فروشگاه ویندوز)
تا زمان نگارش این مقاله، دسترسی به فروشگاه اپلیکیشن‌های ویندوز برای ایرانیان آزاد بوده است، اما به شرطی که موقعیت خود را «ایران» انتخاب نکرده باشید!
دسترسی به فروشگاه ویندوز به دو طریق امکان پذیر است:
 (۱) کلیک بر روی آیکون فروشگاه در نوار وظیفه
 (۲) استفاده از آیکون فروشگاه در منوی شروع ویندوز
هر دو مورد به ترتیب در تصاویر زیر نشان داده شده‌اند.
ویندوز ۱۰ استور
آیکون فروشگاه در نوار وظیفه
ویندوز ۱۰ فروشگاه
آیکون فروشگاه ویندوز در منوی شروع ویندوز ۱۰
با کلیک بر روی آیکون فروشگاه ویندوز، پنجره ی فروشگاه به شکل زیر ظاهر می‌شود:

 

فروشگاه ویندوز ۱۰
نمای فروشگاه ویندوز در ویندوز ۱۰
پیش از این، فروشگاه ویندوز مشابه برنامه کاربردی Metro بود (برنامه های کاربردی Metro اپلیکیشن‌های مخصوص صفحات لمسی (تلبت‌ها و تلفن‌های هوشمند) هستند که برای رابط برنامه‌نویسی نسخه WinRT مایکروسافت نوشته می‌شوند.) ولی این فروشگاه با نسخه قبلی فرق دارد (و در زمان نگارش این آموزش، همچنان در فاز بتا قرار دارد) و بیشتر شبیه یک برنامه کاربردیِ ویندوز (Win app) است.
با کلیک بر روی App categories (دسته‌بندی برنامه‌های کاربردی) منویی در سمت چپ باز می‌شود که در این منو می‌توانید طبقه‌بندی برنامه‌های کاربردی را تغییر دهید و آنها را طبق گزینه‌های زیر مرتب کنید:
● Top free apps (برترین برنامه‌های کاربردی رایگان)
● Top paid apps (برترین برنامه‌های کاربردی پولی)
● Best rated apps (برنامه‌های کاربردی با بالاترین امتیاز)
● Top grossing (پرفروش‌ترین برنامه‌های کاربردی)
و در انتها دسته‌بندی جدیدی به نام «New and rising» (برنامه‌های جدید) وجود دارد.

تا به اینجا با برخی ویژگی‌های ویندوز ۱۰ مانند منوی شروع، نوار وظیفه و فروشگاه ویندوز آشنا شدیم. در این ادامه با بخش‌هایی همچون صفحه کلید، نمایش وظایف، اعلان‌ها و تنظیمات حریم خصوصی آشنا خواهیم شد.

صفحه کلید

اولین آیکونی که در سمت راست نوار وظیفه قرار دارد مربوط به صفحه کلید مجازی است.

صفحه کلید مجازی ویندوز ۱۰ آیکون صفحه کلید مجازی در ویندوز ۱۰

با کلیک بر روی این آیکون، صفحه کلیدی مانند شکل زیر ظاهر می‌شود:
کیبورد مجازی ویندوز ۱۰صفحه کلید مجازی ویندوز ۱۰ در نوار وظیفه
این صفحه کلید، مشابه همان صفحه کلید ویندوز ۸.۱ است و تمام کلیدهای مورد انتظار را شامل می‌شود. انواع مختلف شکلک‌ها و خندانک‌ها نیز وجود دارند و نحوه چینش کلیدها نیز قابل تنظیم است.

Task View (نمایش وظایف)

Task View به شما این امکان را می‌دهد تا با ایجاد چندین دسکتاپ در محیط ویندوز پروژه‌های مختلفی را که در حال کار بر روی آن‌ها هستید بین چند دسکتاپ تقسیم کنید به طوری که هر پروژه بر روی یکی از دسکتاپ‌ها قرار بگیرد.
در صورتی که بخواهید از پروژه‌ای به پروژه دیگر بروید فقط کافی‌ است دسکتاپ را تعویض کنید و اگر بخواهید مجدد روی پروژه قبلی کار کنید، کافی‌ است به دسکتاپ قبلی برگردید. کارهایی که پیش از تعویض دسکتاپ انجام داده‌اید بر روی آن دسکتاپ باقی می‌مانند و منتظر بازگشت شما هستند. این یک سیستم کارآمد و به طور قطع سازمان‌یافته و مفید به نظر می‌رسد که در ادامه آن را بیشتر بررسی می‌کنیم.
در ابتدا، بر روی آیکون Task View در نوار وظیفه کلیک کنید.
ویندوز 10
آیکون Task View در نوار وظیفه ویندوز ۱۰
با کلیک بر روی این آیکون، نوار شناوری ظاهر می‌شود که یک علامت به اضافه (+) و عبارت «Add a desktop» (افزودن دسکتاپ) بر روی آن قرار دارد.
ویندوز 10
Task View و Add a desktop در ویندوز ۱۰
با کلیک بر روی عبارت «Add a desktop»، یک دسکتاپ جدید ایجاد می‌شود و می‌توانید در محیط آن یک کار جدید را آغاز کنید:

ویندوز 10

Notifications (اعلا‌ن‌ها)

در این بخش، شکل و شمایل بخش اعلان‌ها در ویندوز ۱۰ را بررسی می‌کنیم.
این بخش در ویندوز ۱۰ بخش جدیدی است و آیکون آن در سمت راست نوار وظیفه و کنار ساعت قرار دارد. (فلش قرمز تصویر زیر)
ویندوز 10

اعلان‌ها در ویندوز ۱۰

با کلیک بر روی این آیکون، صفحه‌ای در سمت راست صفحه نمایش باز می‌شود که دارای ۴ گزینه زیر است:
● Tablet Mode (حالت تبلت)
● Display (صفحه نمایش)
● Connect (اتصال)
● All Settings (تمام تنظیمات)
با کلیک بر روی لینک «Expand» گزینه‌های دیگری به این فهرست اضافه می‌شوند.
ویندوز 10
نمای بخش اعلان‌ها در ویندوز ۱۰ پیش از گسترش این بخش
با گسترش این بخش، چهار گزینه دیگر ظاهر می‌شوند:
● Location (موقعیت مکانی)
● Rotation Lock (قفل چرخش صفحه)
● VPN (شبکه خصوصی مجازی)
● Wifi
ویندوز 10
نمای بخش اعلان ها در ویندوز ۱۰ پس از گسترش.

 Privacy Settings (تنظیمات حریم خصوصی)

زبانه‌ی Privacy در پنل Settings (تصویر زیر) به شما اجازه می‌دهد تا به هنگام اجرای کارهای روزمره بر روی کامپیوتر یا دستگاه خود، میزان مهم بودن (یا به عبارت دیگر محرمانه بودن) بخش‌های مختلف سیستم را مدیریت کنید.
ویندوز 10

تنظیمات حریم خصوصی در ویندوز ۱۰

ویندوز ۱۰ از حریم خصوصی پشتیبانی می‌کند اما نه به طور پیش‌فرض. در واقع، به طور پیش‌فرض تقریبا هرکاری که بر روی کامپیوتر شخصیتان انجام می‌دهید به نحوی ثبت و ضبط می‌شود. ولی می‌توانید گزینه‌های حریم خصوصی را برای همه چیز، از برنامه‌های کاربردی گرفته تا وبکم و میکروفون، تغییر دهید. در حال حاضر بسیاری از گزینه‌هایِ این بخش مشابه مواردی هستند که در ویندوز ۸.۱ وجود داشتند. با وجود این، احتمالا در آینده و در نسخه نهایی ویندوز ۱۰ این بخش اصلاح و گزینه‌های دیگری به آن اضافه شود. اغلبِ این گزینه‌ها نیازی به توضیح ندارند و به همراه توضیحات دقیقی ارائه می‌شوند.
با استفاده از این گزینه‌ها می‌توانید حریم خصوصی برنامه‌های کاربردی را تغییر دهید. مثلا می‌توانید تنظیم کنید که آیا برنامه‌های رابط کاربری مدرن (Modern UI) می‌توانند از دوربین یا میکروفون سیستم‌تان استفاده کنند یا خیر؟ یا آیا می‌توانند موقعیت مکانی یا حتی نام شما را یاد بگیرند یا خیر؟
با کلیک (یا در صفحات لمسی با ضربه زدن) بر روی هر یک از این گزینه‌ها، به گزینه‌های تنظیماتی بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید.
با کلیک (یا در صفحات لمسی با ضربه زدن) بر روی پنل‌های مربوط به برنامه‌های کاربردی Metro، برنامه‌هایی که به دسترسی به بخش‌های مختلف مانند موقعیت مکانی، وبکم و میکروفون نیاز دارند فهرست می‌شوند. با استفاده از اسلایدرهای کشویی که در زیر هر گزینه قرار دارد می‌توانید اجازه یا عدم اجازه‌ی دسترسی را تعیین کنید. همچنین می‌توانید دسترسی به برنامه‌های کاربردی را به صورت موردی فعال یا غیر فعال کنید.
علاوه بر این، در این بخش می‌توانید Microsoft advertising and other personalization info (تبلیغات مایکروسافت و سایر اطلاعات شخصی‌سازی) را مدیریت کرده و آخرین Privacy statement (بیانیه حریم خصوصی) مایکروسافت را بخوانید (دو خط انتهای تصویر فوق).

 

Devices (دستگاه‌ها)

در این بخش، نحوه‌ی مدیریت دستگاه‌های سخت افزاری متصل به کامپیوتر را بررسی می‌کنیم.
اگر می‌خواهید دستگاه‌هایی که با بلوتوث به سیستم‌تان وصل هستند و سایر لوازم جانبی مانند چاپگرها، میکروفون و صفحه کلیدهای متصل به آن را مدیریت کنید، بخش Devices جایی است که می‌توانید تمام این اقدامات را انجام دهید.
ویندوز 10

مدیریت دستگاه‌های سخت افزاری متصل به سیستم در ویندوز ۱۰

بلوتوث یکی از مهم‌ترین گزینه‌های این بخش است. با استفاده از پروتکل بلوتوث، علاوه بر اتصال کامپیوترتان به لوازم جانبی بدون سیم مانند سخت‌افزارهای ورودی، هدفون‌ها و بلندگوها، می‌توانید از آن برای انتقال فایل بین سیستم‌تان و سایر دستگاه‌ها استفاده کنید.
با استفاده از گزینه Connected devices (دستگاه‌های متصل) می‌توانید سخت‌افزار جدیدی را به کامپیوترتان اضافه کنید یا دستگاه‌های متصل فعلی از قبیل مانیتور، کارت شبکه، میکروفون، بلندگو، هاب USB، چاپگر، اسکنر و هر وسیله دیگری را مدیریت کنید. به منظور راه‌اندازی یک دستگاه جدید، به سادگی ابتدا دستگاه را به کامپیوتر متصل کرده و سپس در این بخش به جستجوی آن بپردازید.
بخش Mouse & touchpad عملکرد کلیدهای اصلی موس و نیز میزان بالا یا پایین رفتن صفحه نمایش با هربار چرخش چرخ موس را برای سیستم تعریف می‌کند.
بخش بعدی Typing است. در این پنل می‌توانید تنظیماتِ گزینه‌هایی مانند تصحیح خودکار غلط‌های املایی، پیشنهاد عبارت به هنگام تایپ و نیز صفحه کلید لمسی را تغییر دهید.
و در آخر بخش AutoPlay (اجرای خودکار) قرار دارد که می‌توانید تنظیماتش را فعال یا غیرفعال کنید. هم‌چنین می‌توانید برای شیار کارت حافظه و درایوهای جداشدنی‌تان پیش فرض‌هایی را انتخاب کنید که به هنگام اتصال این دستگاه‌ها به سیستم، چه اتفاقی بیفتد. تنظیمِ گزینه‌های مختلف در این بخش برای افرادی مناسب است که به طور مرتب از PC یا تبلت خود برای کاربردهای چندرسانه‌ای (یعنی از دستگاه‌های مختلف زیادی مانند چاپگر، اسکنر و …) استفاده می‌کنند. البته به هنگام اتصال یک دستگاه به سیستم، ویندوز به طور خودکار یک برنامه کاربردی را اجرا می‌کند که رابطِ مختص به دستگاه‌های لمسی است و در حال حاضر از نظر ویژگی به پای این گزینه استاندارد نمی‌رسد، ولی همچنان به کار می‌آید.
اگر AutoPlay را غیرفعال کنید، با نگهداشتنِ کلید Shift به هنگام اتصال یک دستگاه، ویندوز فقط همین دفعه AutoPlay را باز می‌کند.

Accounts (حساب های کاربری)

تصویر زیر صفحه حساب‌های کاربری را در بخش Setting یا تنظیمات ویندوز ۱۰ نشان می‌دهد.
ویندوز 10
بسته به این‌که چند نفر از کامپیوترتان استفاده می‌کنند، صفحه Accounts در بخش Settings می‌تواند یکی از ویژگی‌های مهم سیستم عاملتان به شمار آید و این در حالی است که سایر سیستم عامل‌های موبایل مانند اندروید و آی‌او‌اس فاقد چنین بخشی هستند.
مایکروسافت از گذشته تا به حال، در تمام نسخه‌های ویندوز گزینه‌های بسیار جامعی برای مدیریتِ حساب کاربری ارائه کرده که ویندوز ۱۰ نیز از این امر مستثنا نیست و اگر تغییری هم وجود داشته باشد، این تغییر در راستای افزایش گزینه‌های بیشتر به این بخش بوده است.
به طور کلی، در یک خانواده‌ی معمولی احتمالا بیش از یک نفر از یک کامپیوتر استفاده می‌کنند. مثلا می‌توانید کامپیوتری برای کل بچه‌ها، تبلت مشترک برای والدین یا دستگاهی برای کل خانواده را فرض کنید که در این صورت بهتر است هر عضوی از خانواده یک حساب کاربری مختص به خودش داشته باشد. با این کار مطمئن می‌شوید که تنظیمات، فایل‌ها و پوشه‌های اعضای خانواده با یکدیگر قاطی نمی‌شوند. علاوه بر این، با حساب کاربری مجزا، هر کسی می‌تواند با اعمال تنظیمات و نصب برنامه‌های کاربردی دل‌‌خواهش، محیط ویندوز را هر طور که می‌خواهد شخصی‌سازی و سفارشی کند.
استفاده از این بخش آسان است و می‌توانید حساب‌های کاربری محلی (لوکال)  و نیز حساب‌های کاربری مایکروسافت را که در سیستم عاملهای قبلی Windows Live ID نامیده می‌شد مدیریت کنید.
این حساب‌های کاربری مشتمل بر سه نوع هستند: نوع اول، حساب‌هایی که دسترسی مدیریتی (ادمین) دارند، نوع دوم حساب‌هایی که دسترسی مدیریتی ندارند (و حساب کاربری استاندارد به حساب می‌آیند) و نوع سوم که حساب کاربری مهمان (guest) است.
بخشهای Your Workplace (محل کار شما) و Sync settings (همگام سازی تنظیمات) دو بخش جدیدی هستند که به ویندوز ۱۰ اضافه شد‌ه‌اند و بخش Other user accounts (سایر حساب‌های کاربری) به شما امکان مدیریت یا افزودن حساب کاربری جدیدی را می‌دهد.
زمانی که برای اولین بار پس از ایجاد یک حساب مایکروسافت جدید، شخص وارد سیستم می‌شود، علاوه بر تماشای آموزش مقدماتی ویندوز، باید تنظیمات مختصری را انجام دهد. این مسئله برای هر حساب کاربری جدیدی که ایجاد می‌کنید وجود دارد.
پس از ایجاد یک حساب کاربری جدید، ویندوز در مسیر C:Users folder یک پوشه جدید با نام حساب کاربری جدید می‌سازد. در این پوشه تمام فایل‌های شخصی این کاربر جدید نگهداری می‌شوند و فقط خود کاربر و مدیر سیستم به این پوشه دسترسی دارند. در آخر اینکه، در ویندوز ۱۰ تغییر نام یک حساب کاربری فقط برای حساب‌های کاربری محلی امکان پذیر است.

 

انواع حساب‌های کاربری

در این قسمت، دو نوع از متداول‌ترین انواع حساب‌های کاربری را که در دسترس کاربران ویندوز قرار دارد بررسی می‌کنیم.
حساب کاربری شما با پروفایل کاربری‌تان مرتبط است و به هنگام واردشدن به سیستم، ویندوز شما را با این مشخصات می‌شناسد. در حساب کاربری می‌توانید نحوه چینش منوی شروع، رنگ‌ها و المان‌های مختلف طراحی رابط کاربری، نحوه چینش کاشی‌ها، محل ذخیره‌سازی فایل‌ها و نیز جزییات ذخیره ابری اسکای درایو (SkyDrive) را تنظیم کنید. اگر قرار بود فهرستی از مهم‌ترین بخش‌های ویندوز تهیه کنیم، قطعاً حساب کاربری در بالای این فهرست قرار می‌گرفت.
حساب‌های کاربری را می‌توانید از طریق بخش Accounts در Settings مدیریت کنید (تصویر زیر).
ویندوز 10
در Settings بر روی Accounts کلیک کنید تا پنل مربوطه باز شود.
با کلیک بر روی آیکون Accounts پنل جدیدی باز می‌شود که بعدا به آن خواهیم پرداخت اما خوب است بدانید که ویندوز ۱۰ گزینه‌های مختلفی برای حساب‌های کاربری در اختیارتان می‌گذارد که دو تا از این گزینه‌ها (حساب کاربری محلی و حساب کاربری مایکروسافت (Microsoft account)) متداول‌تر از بقیه هستند.
کاربران تجاری، سازمانی و شرکتیِ ویندوز گزینه‌های بیشتری در اختیار دارند و می‌توانند انواع حساب‌های کاربری مخصوص به خودشان را تنظیم کنند که معمولا این حساب‌ها، توسط مدیر شبکه ایجاد می‌شود. این‌گونه حساب‌های کاربری جزییات بیامشتری دارند و برای استفاده در یک شرکت یا سازمان مناسب هستند که موضوع بحث این آموزش نیستند.
۱ ستاره۲ ستاره۳ ستاره۴ ستاره۵ ستاره (اولین امتیاز را شما بدهید!)
پردازش...

دیدگاه