درس سوم: نمایش وظایف، اعلان‌ها و تنظیمات حریم خصوصی در ویندوز 10

درس سوم: نمایش وظایف، اعلان‌ها و تنظیمات حریم خصوصی در ویندوز 10Reviewed by میثم عربی on Apr 1Rating:

در درس قبل با برخی ویژگی‌های ویندوز ۱۰ مانند منوی شروع، نوار وظیفه و فروشگاه ویندوز آشنا شدیم. در این درس با بخش‌هایی همچون صفحه کلید، نمایش وظایف، اعلان‌ها و تنظیمات حریم خصوصی آشنا خواهیم شد.

صفحه کلید

اولین آیکونی که در سمت راست نوار وظیفه قرار دارد مربوط به صفحه کلید مجازی است.

ویندوز 10آیکون صفحه کلید مجازی در ویندوز ۱۰

 
با کلیک بر روی این آیکون، صفحه کلیدی مانند شکل زیر ظاهر می‌شود:
ویندوز 10صفحه کلید مجازی ویندوز ۱۰ در نوار وظیفه

 

این صفحه کلید، مشابه همان صفحه کلید ویندوز ۸.۱ است و تمام کلیدهای مورد انتظار را شامل می‌شود. انواع مختلف شکلک‌ها و خندانک‌ها نیز وجود دارند و نحوه چینش کلیدها نیز قابل تنظیم است.
 

Task View (نمایش وظایف)

Task View به شما این امکان را می‌دهد تا با ایجاد چندین دسکتاپ در محیط ویندوز پروژه‌های مختلفی را که در حال کار بر روی آن‌ها هستید بین چند دسکتاپ تقسیم کنید به طوری که هر پروژه بر روی یکی از دسکتاپ‌ها قرار بگیرد.
در صورتی که بخواهید از پروژه‌ای به پروژه دیگر بروید فقط کافی‌ است دسکتاپ را تعویض کنید و اگر بخواهید مجدد روی پروژه قبلی کار کنید، کافی‌ است به دسکتاپ قبلی برگردید. کارهایی که پیش از تعویض دسکتاپ انجام داده‌اید بر روی آن دسکتاپ باقی می‌مانند و منتظر بازگشت شما هستند. این یک سیستم کارآمد و به طور قطع سازمان‌یافته و مفید به نظر می‌رسد که در ادامه آن را بیشتر بررسی می‌کنیم.
در ابتدا، بر روی آیکون Task View در نوار وظیفه کلیک کنید.
ویندوز 10
آیکون Task View در نوار وظیفه ویندوز ۱۰

 

با کلیک بر روی این آیکون، نوار شناوری ظاهر می‌شود که یک علامت به اضافه (+) و عبارت «Add a desktop» (افزودن دسکتاپ) بر روی آن قرار دارد.
ویندوز 10
Task View و Add a desktop در ویندوز ۱۰

 

با کلیک بر روی عبارت «Add a desktop»، یک دسکتاپ جدید ایجاد می‌شود و می‌توانید در محیط آن یک کار جدید را آغاز کنید:
 

ویندوز 10

Notifications (اعلا‌ن‌ها)

در این بخش، شکل و شمایل بخش اعلان‌ها در ویندوز ۱۰ را بررسی می‌کنیم.
این بخش در ویندوز ۱۰ بخش جدیدی است و آیکون آن در سمت راست نوار وظیفه و کنار ساعت قرار دارد. (فلش قرمز تصویر زیر)
 
ویندوز 10

 

اعلان‌ها در ویندوز ۱۰

با کلیک بر روی این آیکون، صفحه‌ای در سمت راست صفحه نمایش باز می‌شود که دارای ۴ گزینه زیر است:
● Tablet Mode (حالت تبلت)
● Display (صفحه نمایش)
● Connect (اتصال)
● All Settings (تمام تنظیمات)
با کلیک بر روی لینک «Expand» گزینه‌های دیگری به این فهرست اضافه می‌شوند.

 

ویندوز 10
 
نمای بخش اعلان‌ها در ویندوز ۱۰ پیش از گسترش این بخش
با گسترش این بخش، چهار گزینه دیگر ظاهر می‌شوند:
● Location (موقعیت مکانی)
● Rotation Lock (قفل چرخش صفحه)
● VPN (شبکه خصوصی مجازی)
● Wifi

 

ویندوز 10
نمای بخش اعلان ها در ویندوز ۱۰ پس از گسترش.

 

 Privacy Settings (تنظیمات حریم خصوصی)

زبانه‌ی Privacy در پنل Settings (تصویر زیر) به شما اجازه می‌دهد تا به هنگام اجرای کارهای روزمره بر روی کامپیوتر یا دستگاه خود، میزان مهم بودن (یا به عبارت دیگر محرمانه بودن) بخش‌های مختلف سیستم را مدیریت کنید.
 
ویندوز 10

 

تنظیمات حریم خصوصی در ویندوز ۱۰

ویندوز ۱۰ از حریم خصوصی پشتیبانی می‌کند اما نه به طور پیش‌فرض. در واقع، به طور پیش‌فرض تقریبا هرکاری که بر روی کامپیوتر شخصیتان انجام می‌دهید به نحوی ثبت و ضبط می‌شود. ولی می‌توانید گزینه‌های حریم خصوصی را برای همه چیز، از برنامه‌های کاربردی گرفته تا وبکم و میکروفون، تغییر دهید. در حال حاضر بسیاری از گزینه‌هایِ این بخش مشابه مواردی هستند که در ویندوز ۸.۱ وجود داشتند. با وجود این، احتمالا در آینده و در نسخه نهایی ویندوز ۱۰ این بخش اصلاح و گزینه‌های دیگری به آن اضافه شود. اغلبِ این گزینه‌ها نیازی به توضیح ندارند و به همراه توضیحات دقیقی ارائه می‌شوند.
با استفاده از این گزینه‌ها می‌توانید حریم خصوصی برنامه‌های کاربردی را تغییر دهید. مثلا می‌توانید تنظیم کنید که آیا برنامه‌های رابط کاربری مدرن (Modern UI) می‌توانند از دوربین یا میکروفون سیستم‌تان استفاده کنند یا خیر؟ یا آیا می‌توانند موقعیت مکانی یا حتی نام شما را یاد بگیرند یا خیر؟
با کلیک (یا در صفحات لمسی با ضربه زدن) بر روی هر یک از این گزینه‌ها، به گزینه‌های تنظیماتی بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید.
با کلیک (یا در صفحات لمسی با ضربه زدن) بر روی پنل‌های مربوط به برنامه‌های کاربردی Metro، برنامه‌هایی که به دسترسی به بخش‌های مختلف مانند موقعیت مکانی، وبکم و میکروفون نیاز دارند فهرست می‌شوند. با استفاده از اسلایدرهای کشویی که در زیر هر گزینه قرار دارد می‌توانید اجازه یا عدم اجازه‌ی دسترسی را تعیین کنید. همچنین می‌توانید دسترسی به برنامه‌های کاربردی را به صورت موردی فعال یا غیر فعال کنید.
علاوه بر این، در این بخش می‌توانید Microsoft advertising and other personalization info (تبلیغات مایکروسافت و سایر اطلاعات شخصی‌سازی) را مدیریت کرده و آخرین Privacy statement (بیانیه حریم خصوصی) مایکروسافت را بخوانید (دو خط انتهای تصویر فوق).

 

Devices (دستگاه‌ها)

در این بخش، نحوه‌ی مدیریت دستگاه‌های سخت افزاری متصل به کامپیوتر را بررسی می‌کنیم.
اگر می‌خواهید دستگاه‌هایی که با بلوتوث به سیستم‌تان وصل هستند و سایر لوازم جانبی مانند چاپگرها، میکروفون و صفحه کلیدهای متصل به آن را مدیریت کنید، بخش Devices جایی است که می‌توانید تمام این اقدامات را انجام دهید.
 
ویندوز 10

 

مدیریت دستگاه‌های سخت افزاری متصل به سیستم در ویندوز ۱۰

بلوتوث یکی از مهم‌ترین گزینه‌های این بخش است. با استفاده از پروتکل بلوتوث، علاوه بر اتصال کامپیوترتان به لوازم جانبی بدون سیم مانند سخت‌افزارهای ورودی، هدفون‌ها و بلندگوها، می‌توانید از آن برای انتقال فایل بین سیستم‌تان و سایر دستگاه‌ها استفاده کنید.
با استفاده از گزینه Connected devices (دستگاه‌های متصل) می‌توانید سخت‌افزار جدیدی را به کامپیوترتان اضافه کنید یا دستگاه‌های متصل فعلی از قبیل مانیتور، کارت شبکه، میکروفون، بلندگو، هاب USB، چاپگر، اسکنر و هر وسیله دیگری را مدیریت کنید. به منظور راه‌اندازی یک دستگاه جدید، به سادگی ابتدا دستگاه را به کامپیوتر متصل کرده و سپس در این بخش به جستجوی آن بپردازید.
بخش Mouse & touchpad عملکرد کلیدهای اصلی موس و نیز میزان بالا یا پایین رفتن صفحه نمایش با هربار چرخش چرخ موس را برای سیستم تعریف می‌کند.
بخش بعدی Typing است. در این پنل می‌توانید تنظیماتِ گزینه‌هایی مانند تصحیح خودکار غلط‌های املایی، پیشنهاد عبارت به هنگام تایپ و نیز صفحه کلید لمسی را تغییر دهید.
و در آخر بخش AutoPlay (اجرای خودکار) قرار دارد که می‌توانید تنظیماتش را فعال یا غیرفعال کنید. هم‌چنین می‌توانید برای شیار کارت حافظه و درایوهای جداشدنی‌تان پیش فرض‌هایی را انتخاب کنید که به هنگام اتصال این دستگاه‌ها به سیستم، چه اتفاقی بیفتد. تنظیمِ گزینه‌های مختلف در این بخش برای افرادی مناسب است که به طور مرتب از PC یا تبلت خود برای کاربردهای چندرسانه‌ای (یعنی از دستگاه‌های مختلف زیادی مانند چاپگر، اسکنر و …) استفاده می‌کنند. البته به هنگام اتصال یک دستگاه به سیستم، ویندوز به طور خودکار یک برنامه کاربردی را اجرا می‌کند که رابطِ مختص به دستگاه‌های لمسی است و در حال حاضر از نظر ویژگی به پای این گزینه استاندارد نمی‌رسد، ولی همچنان به کار می‌آید.
اگر AutoPlay را غیرفعال کنید، با نگهداشتنِ کلید Shift به هنگام اتصال یک دستگاه، ویندوز فقط همین دفعه AutoPlay را باز می‌کند.
 
 

سؤال‌ها