درس دوازدهم – تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی (بخش دوم)

درس دوازدهم - تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی (بخش دوم)Reviewed by گروه آموزشی F1 on Jul 7Rating:

یوتیوب و بازاریابی

بازاریابی در یوتیوب شامل دو ویژگی است: ترویج محتوا در یوتیوب؛ تبلیغات در کنار محتوای موجود در یوتیوب.

یوتیوب کانال‌هایی برای نام‌های تجاری ارائه می‌دهد. نام‌های تجاری می‌توانند کانال مربوط به خود را یوتیوب سفارشی سازی کنند؛ از پس زمینه‌ها و لوگو‌ها گرفته تا لیست پخش و ویژگی‌های دیگر اجتماعی.

استفاده از سرویس‌های اجتماعی مانند یوتیوب به تولید کنندگان ویدئو اجازه می‌دهد تا به جامعه‌ای مشتاق از بینندگان ویدئو دسترسی یابند.

با خرید یوتیوب توسط گوگل سیستم‌های تبلیغاتی این شرکت گسترش کیفی و کمی پیدا کرد. یکی از روشهای بسیار مورد علاقه تبلیغ‌کنندگان نشان دادن یک ویدئو تبلیغی کوتاه قبل از ویدئوهای یوتیوب است. این ویدئوها که باید کمتر از سی ثانیه زمان داشته باشند با توجه به علاقه کاربر، سن کاربر و یا کشور مورد نظر به کاربران یوتیوب نشان داده می شود.

برای نشان دادن تبلیغات در یوتیوب شما باید دارای حساب کاربری در Google AdWords باشید. برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.

 

ویکی پدیا: معروف ترین ویکی!

ویکی پدیا دانشنامه‌ای رایگان و مبتنی بر وب است که به عنوان یکی از ده سایت پر بازدید جهان مطرح می‌شود. اندازه این دانشنامه تقریبا ۱۵ برابر دایره المعارف «بریتانیکا» و حاوی بیش از صد میلیون مقاله به ۲۵۰ زبان است که با سرعت در حال افزایش است. با این حال با افزایش استفاده از این ابزار انتقادها نیز در مورد اعتبار این تعاریف افزایش یافته است.

تمام تعاریف ارائه شده در ویکی پدیا توسط تیمی از داوطلبان از سراسر جهان نوشته شده‌اند. هر کسی می‌تواند تعریفی ثبت کند و هر کسی که به اینترنت دسترسی داشته باشد می‌تواند آن تعاریف را ویرایش کند. این روش تبدیل به راهی دموکراتیک برای ارائه به روز ترین اطلاعات شده است. از آنجایی که این تعریف‌ها غالبا مورد بررسی قرار می‌گیرد، باید میزان تعصب و بی دقتی کاهش یابد و شبکه‌ای منحصر به فرد و اجتماعی متشکل از افراد با علایق مشترک ساخته شود. این نوشته‌ها می‌تواند توسط کاربران دیگر مورد بررسی قرار گرفته و ویرایش شود.

تبلیغ کننده‌ها هم می‌توانند از ویکی‌پدیا برای تبلیغ شرکت و محصولات خود استفاده کنند. نوشتن تاریخچه شرکت، انواع فعالیت‌های شرکت، محصولات، و هر نوع اطلاعاتی کمک می‌کند تا مصرف کننده آشنایی بیشتری با محصولات و خدمات شرکت داشته باشد.

 

وبلاگ نویسی

وبلاگ، وبسایتی است که نوشته‌های آن (پست‌های وبلاگ) معمولا به ترتیب زمانی معکوس نشان داده می‌شود. «تکنوراتی»، یک موتور پیگیری وبلاگ و رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ را اینگونه تعریف می‌کند: «مجله‌ای با به روزرسانی‌های منظم که در وب منتشر می‌شود.» معمولا در مورد نوشته‌های وبلاگ نظر داد. یک وبلاگ معمولی شامل متن، تصاویر و لینک‌هایی به وبلاگ‌ها و وبسایت‌های مرتبط با موضوع وبلاگ می‌شود.

وبلاگ می‌تواند شخصی، سیاسی یا هر چیزی مابین آنها باشد. ممکن است یک یا گروهی از مردم آن را بنویسند. برخی وبلاگ‌ها به خانواده درجه یک و دوستان نویسنده آن می‌پردازند و بقیه با روزنامه‌های مهم و پیشرو از جهت میزان دسترسی و خوانندگان رقابت می‌کنند. وبلاگ‌ها اغلب متنی هستند اما می‌توانند شامل تصاویر، ویدئو، فایل صوتی یا ترکیبی از اینها باشند. قدرت وبلاگ این است که آنها به هر کسی اجازه انتشار و به اشتراک گذاری ایده‌هایش را می‌دهد و هر کسی نیز می‌تواند آنها را خوانده و نظر دهد. آنها به مصرف کنندگان و شرکت‌ها اجازه انتشار عقایدشان را داده اند و وبلاگ نویسی باعث ایجاد دنیایی از به اشتراک گذاری اطلاعات شده است.

عناصر اساسی یک وبلاگ عبارتند از:

  • نویسنده: کسی که پست‌های وبلاگ را می‌نویسد.
  • عنوان نوشته وبلاگ: عنوان نوشته وبلاگ که معمولا برای ایجاد یک آدرس اینترنتی منحصر به فرد و یک لینک دائمی برای عنوان آن پست وبلاگ ایجاد می‌شود.
  • برچسب: برچسب‌ها همان دسته بندی‌هایی هستند که برای توصیف پست وبلاگ استفاده می‌شوند و به سرویس‌هایی مانند تکنوراتی اجازه دسته بندی پست‌های وبلاگ را می‌دهند.
  • نظرات: نظرات خوانندگان وبلاگ که به همراه هر پست نمایش داده می‌شود.
  • دنبالک: اطلاع رسانی وبلاگ‌های لینک شده دیگر برای یک پست، که معمولا در زیر پست وبلاگ نمایش داده می‌شود.

دیگر عناصر وبلاگ عبارتند از:

  • RSS: یک خوراک RSS به خوانندگان اجازه می‌دهد تا به سادگی مشترک یک وبلاگ شوند.
  • دسته بندی: پست‌های وبلاگ می‌توانند به دسته‌های مختلف اختصاص بیابند.
  • لینک دوستان: مجموعه لینک‌هایی به دیگر وبلاگ‌ها یا وبسایت‌ها که معمولا توسط نویسنده وبلاگ خوانده یا استفاده می‌شوند.
  • آرشیو: پست‌های قبلی در دسترس بازدیدکنندگان قرار می‌گیرند. آرشیو‌ها معمولا بر اساس تاریخ دسته بندی می‌شوند.

چه وبلاگ نویسی شخصی انجام شده و چه توسط یک شرکت مورد استفاده قرار گیرد، کارهای زیادی می‌توان از این فرآیند انتظار داشت. شما می‌توانید:

  • یک هویت آنلاین ایجاد کنید.
  • صدای خود یا شرکتتان را به گوش خوانندگان برسانید.
  • برقراری ارتباط با مخاطبینتان را افزایش دهید.
  • یک جامعه ایجاد کنید.

امروزه وبلاگ‌نویسی به صورت گسترده در صنعت بازاریابی آنلاین مورد استفاده قرار میگیرد. شرکت‌ با ایجاد وبلاگ و شرح دادن محصولات و خدمات خود در آن سعی در جلب اعتماد مصرف کننده دارند.

همچنین وبلاگ نویسی می‌تواند به عنوان یک منبع درآمد مطمئن به کار برود. آدم‌های زیادی هستند که وبلاگی دارند که ماهانه تعداد زیادی خواننده دارد. شرکتها برای نشان دادن تبلیغات خود در این وبلاگ یا نوشتن یک مقاله درباره محصولشان حاضر به پرداخت مبالغ هنگفتی هستند.

هر کس به راحتی می‌تواند اقدام به راه‌اندازی وبلاگ کند. بعضی از شرکت‌ها به طور رایگان این خدمات را ارائه می‌دهند مانند بلاگ اسپات و وردپرس.

 

وبلاگ نویسی و سئو

موتورهای جستجو به محتوای منظم و جدید نیاز دارند و شما می‌توانید به وسیله وبلاگ آن را ایجاد کنید. هر چقدر بیشتر پست ارسال کنید، اسپایدر‌های موتورهای جستجو بیشتر به سراغ سایت شما می‌آیند و به دنبال محتوای اضافی و مرتبط می‌گردند. ایجاد وبلاگ بر اساس استراتژی کلیدواژه که در طی فرآیند سئو ایجاد شده نیز از بالا رفتن رتبه وبلاگ به خاطر آن کلمات کلیدی اطمینان حاصل می‌کند. وبلاگ‌ها با ماهیت اجتماعی خود می‌توانند لینک‌های ورودی به وبسایت شما را افزایش دهند.

استفاده از پلتفرم وبلاگی که رابطه خوبی با موتورهای جستجو دارد برای بهره گیری از قدرت سئو در وبلاگ نویسی مهم است. برخی از ویژگی‌های نرم افزارهای وبلاگ نویسی که رابطه خوبی با موتورهای جستجو دارند:

  • هر پست وبلاگ باید دارای یک صفحه منحصر به فرد باشد که قابلیت دسترسی و نمایه شدن آسان از سوی موتورهای جستجو داشته باشد. این موضوع را لینک دائمی می‌گویند.
  • ایجاد برچسب برای صفحات به وسیله کلیدواژه‌های مرتبط با استراتژی سئو باید امکان پذیر باشد.
  • هر پست باید دارای ابرداده منحصر به فرد خود باشد. (عنوان، توصیف و عبارت کلیدی)
  • قابلیت نشانه گذاری اجتماعی باید در وبلاگ نویسی جمعی وجود داشته باشد.

وبلاگ‌ها می‌توانند ابزار بسیار موفقی در بازاریابی باشند. آنها روشی عالی برای برقراری ارتباط با کارکنان، اعضای صنعت، روزنامه نگاران و مشتریان بالقوه هستند. وبلاگ نویسی همچنین به ایجاد یک جامعه در اطراف نام تجاری کمک کرده و موقعیتی برای جلب بازخورد سریع در مورد پیشرفت‌ها فراهم می‌کند. این مخاطبان مهره‌های کلیدی موفقیت شرکت هستند: به همین دلیل است که باید به شیوه درستی وبلاگ نویسی کرد.

به طور معمول وظایفی که یک وبلاگ نویس به عهده دارد عبارت اند از:

  • ارسال نوشته
  • پاسخ دادن به نظرات خوانندگان
  • کنترل دیگر وبلاگ‌هایی که در مورد همان صنعت هستند.
  • به روز رسانی آخرین اخبار صنعت
  • ایجاد روابط با دیگر وبلاگ نویسان آن جامعه
  • اظهار نظر در وبلاگ‌های دیگر

در وبلاگ‌های شرکت‌ها ضروری است که یک استراتژی ایجاد و دستورالعمل‌هایی قبل از شروع وبلاگ داده شود؛ به ویژه به این دلیل که وبلاگ توسط چند نفر نوشته خواهد شد. شفافیت و صداقت اهمیت دارد اما شرکت‌ها باید از نوشتن اطلاعات حساس در وبلاگ آگاه باشند. اگر مطالبی باید مخفی بمانند، آنها باید به وضوح افراد مسئول را در جریان بگذارند. در حالی که برخی از موضوعات را می‌توان محدود کرد، بهتر است وبلاگ نویسان دارای آزادی بیان برای گفتن هم نقاط مثبت و هم منفی موضوعات مورد تایید باشند.

محتوای وبلاگ شرکت‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • مطالب مربوط به صنایع
  • مطالب جذاب برای بازار هدف
  • مطالب شفاف و صادقانه
  • مطالب شخصی و سرگرم کننده
  • مطالب مربوط به آنچه در فضای وبلاگ اتفاق می‌افتد.
  • مطالبی که به طور منظم ارسال می‌شوند.
  • استفاده از دنبالک‌ها: اگر یک وبلاگ نویس نوشته جدیدی را در اظهار نظر یا در ارتباط با نوشته وبلاگ شما بنویسد و اگر هر دو ابزار وبلاگ نویسی از پروتکل دنبالک پشتیبانی کنند، آنگاه او می‌تواند با استفاده از «پینگ دنبالک» شما را از وجود آن مطلب با خبر کند. وبلاگ دریافت کننده به طور معمول خلاصه‌ها و لینک‌هایی از نوشته‌های (وبلاگ‌های دیگر) نظردهنده را در زیر پست اصلی نمایش می‌دهد. این کار برای افزایش دامنه گفتگو انجام می‌شود تا خوانندگان به آسانی وبلاگ‌های دیگر را نیز دنبال کنند.
  • شرکت در فضای وبلاگ: شما نمی‌توانید از دیگران انتظار داشته باشید که در وبلاگ شما فعال باشند در حالی که خود شما این کار را در وبلاگ آنها نمی‌کنید. این کار به معنی پرورش حس اجتماعی است.
  • از سایت‌های جمع آوری کننده استفاده کنید: نمونه‌هایی از این سایت‌ها عبارتند از Technorati و Amatomu.

 

مزایای رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی به شرکت‌ها و نام‌های تجاری فرصت بیشتر و بهتری برای تعامل با مشتری از طریق ارتباطات هدفمند را داده‌اند.  توانایی پخش ویروسی رسانه‌های اجتماعی یکی از بزرگترین مزایای آن است. به این معنی که اگر کاربران محتوا را دوست داشته باشند با دوستان خود به اشتراک خواهند گذاشت و این اشتراک گذاشتن‌های پی در پی می‌تواند باعث شود کاربران زیادی از عکس یا ویدئو تبلیغی شما بازدید کنند.

  • رسانه‌های اجتماعی به شما اجازه می‌دهند تا جامعه‌ای آنلاین برای نام تجاری خود و حامیانتان ایجاد کنید.
  • رسانه‌های اجتماعی به شما اجازه می‌دهند تا در یک جامعه آنلاین حضور یافته و نام تجاری خود را با مخاطبین مناسب ارتباط دهید.
  • رسانه‌های اجتماعی می‌تواند به مانند یک انجمن برای طرفداران نام تجاری به کار برود. با این حال شرکت‌ها باید بپذیرند که کاربرانی با نظرات منفی نسبت به نام تجاری نیز به آن انجمن دسترسی دارند که کنترل کردن آنها نیازمند صرف وقت و داشتن مهارت‌های ارتباطی است.
  • بازخوردهایی از سوی سایت‌های رسانه اجتماعی به شما در ایجاد کسب و کار در آینده و ایجاد استراتژی بازاریابی کمک می‌کنند.
  • طیف وسیعی از رسانه‌ها شما را قادر به درک علایق و رفتار مخاطبان خود می‌کند. پیش از این هرگز چنین حجم اطلاعاتی در دسترس بازاریابان نبوده است. تحقیقات بازاری بسیار ارزان‌تر شده است. هدفمند سازی دقیق نیز بسیار آسان تر شده است!

خطرات بزرگی نیز علاوه بر این فرصت‌ها وجود دارد. رسانه‌های اجتماعی مکالمه ای دو طرفه بین مشتری و شرکت ایجاد کرده‌اند. این موضوع ایجاب می‌کند که شرکت رویکردش را از «انجام دادن و سپس تماشا کردن» به همراهی مداوم با مخاطب تغییر دهد.

رسانه‌های سنتی نیز برای نگه داشتن مخاطبان باید خود را (با شرایط جدید) وفق دهند. این موضوع روش پخش تبلیغات،‌ چه آنلاین و چه آفلاین، و همچنین روش فروش تبلیغاتشان را تغییر داده است.

 

استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای حل چالش‌های تجاری

رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به صورت راهبردی در تعدادی از چالش‌های بازاریابی و ارتباطی استفاده شوند:

  • پشتیبانی و خدمات مشتریان
  • بهینه سازی موتور جستجو
  • ارتباطات و توسعه
  • ایجاد فروش و علاقه مشتری به خرید
  • آمار و پژوهش

 

پشتیبانی و خدمات مشتریان

رسانه‌های اجتماعی در حال تبدیل شدن به یک کانال خدمات مشتریان دیگر است. همانگونه که مشتریان به صورت فزاینده‌ای در تعاملات آنلاین احساس راحتی می‌کنند، انتظار می‌رود که نام‌های تجاری نیز پاسخگوی مشتریان خود در فضای اجتماعی باشند.

نکته جالب توجه این است که خدمات مشتریان در کانال‌های رسانه اجتماعی رفته رفته به شکل همکاری در می‌آیند؛‌ بدینگونه که برخی از مشتریان پاسخ دیگر مشتریان را می‌دهند و در نتیجه اتکا به سازمان برای پشتیبانی کاهش می‌یابد.

 

بهینه سازی موتور جستجو (سئو)

رسانه اجتماعی نقش مهمی در سئو ایفا می‌کند. حضور در رسانه اجتماعی باعث ایجاد صفحات دیگری می‌شود که قابل بهینه سازی بوده و نام تجاری را قادر به تصاحب صفحه نتایج جستجو می‌کند. یک استراتژی سئوی هوشمندانه از صفحات رسانه اجتماعی،‌ لینک‌ها و موارد پسندیده شده استفاده می‌کند تا موقعیت دیگر صفحات وب آن برند در موتور جستجو را تقویت کند.

 

ارتباطات و توسعه

رسانه اجتماعی، برخلاف دیگر رسانه‌ها، کانالی موثر و دو طرفه برای برقراری ارتباط و کانالی بی درنگ در پخش در اختیار نام‌های تجاری قرار می‌دهند. این ارتباط دو طرفه چیزی است که جوامع اجتماعی را هیجان انگیز (و چالش بر انگیز) کرده است. همانطور که مصرف کنندگان می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و به شرکت‌ها و نام‌های تجاری پیام ارسال کنند، شرکت‌ها و نام‌های تجاری نیز می‌توانند از این رسانه برای ارتباط و دسترسی به عموم استفاده کننند. رسانه‌های اجتماعی به طور فزاینده‌ای در حال تبدیل شدن به یک ابزار بسیار موثر در ارتباطات اجتماعی هستند.

 

ایجاد فروش و علاقه مشتری به خرید

اضافه کردن یک لایه اجتماعی بر تجربه تجاری می‌تواند باعث ایجاد تجربه ای غنی‌تر برای مصرف کنندگان آنلاین شود. این کار را می‌توان آشکارا در روابط اجتماعی یا در ارتباطات به دست آمده بر پایه رفتار انجام داد.

همچنین جوامع اجتماعی می‌توانند باعث ایجاد علاقه مشتری به خرید یا ایجاد فروش شوند. به عنوان مثال برنامه‌های کاربردی در صفحه فیس‌بوک نام‌های تجاری اجازه می‌دهند تا تجارت الکترونیک یا ایجاد علاقه در مشتری در فضای این رسانه صورت گیرد.

 

آمار و پژوهش

رسانه‌های اجتماعی می‌توانند ابزاری بسیار قدرتمند در آمار و پژوهش باشند اما اطلاعات باید در چارچوب مناسب خود مورد قضاوت قرار گیرند. رسانه‌های اجتماعی در زمان برنامه ریزی می‌توانند منبعی غنی از اطلاعات، هم جمعیت شناختی و هم بر اساس اولویت، فراهم آورند.

شما می‌توانید از اطلاعاتی که مردم به رایگان به اشتراک می‌گذارند استفاده کرده تا در مورد بازار، نام تجاری یا محصول خود درک بهتری پیدا کنید. ابزارهای ORM به شما کمک می‌کنند تا احساسات را پیگیری کرده و به شما آماری در مورد مقبولیتتان می‌دهد. استفاده از سرویس‌های آگهی شبکه‌های اجتماعی مانند واحد فضای آگهی فیس‌بوک یا برنامه ریز آگهی یوتیوب، اطلاعاتی غنی در مورد اندازه بازار و علایق مردم به شما می‌بخشد.

شما با استفاده از ابزار ORM می‌توانید احساسات و تغییرات در میزان بحث در مورد نام تجاری خود را اندازه گیری کرده و تاثیر دیگر ستادهای تبلیغاتی، مانند آگهی‌های تلویزیونی یا ستادهای آنلاین، را درک کنید.

ساخت جامعه آنلاین گروهی را در دسترس شما قرار می‌دهد تا اطلاعات و بازخوردهایی از آنها بگیرید اما به یاد داشته باشید که این بازخوردها ذاتا از روی تعصب خواهند بود زیرا آنها در جامعه اجتماعی شما قرار دارند. همچنین می‌توانید از جوامعی مانند فلیکر استفاده کنید تا ببینید که مردم چه چیزی در مورد زندگیشان، حتی بدون درک آن، به اشتراک می‌گذارند.

 

ایجاد یک استراتژی رسانه اجتماعی

رسانه اجتماعی کانالی با سرعت زیاد است؛ ‌این بدان معنی است که برنامه ریزی درست برای موفقیت ضروری است. استراتژی‌های موفق رسانه اجتماعی از این دانشی زیربنایی سرچشمه می‌گیرند که رسانه اجتماعی یک کانال ارتباطی دو جانبه است:

سازمان‌هایی که در این فضا به تعامل می‌پردازند نیاز به منابعی دارند که نه فقط برای ارسال پیام، بلکه برای به عهده گیری پیام‌های دریافتی کارساز باشند.

 

خطرات رسانه اجتماعی و چالش‌ها

هرگونه استراتژی رسانه اجتماعی باید خطرات و چالش‌های تعامل در این محیط را در نظر بگیرد و پروتکلی برای مقابله با این خطرات ایجاد کند. این نکته برای بازاریاب‌ها مهم است که خطرات و چالش‌های مربوط به رسانه‌های اجتماعی را درک کنند: برای جبران اشتباهاتی که در وب رخ داده اند، زمانی طولانی لازم است.

برخی از خطرات و چالش‌های رایج در زیر آمده‌اند. هیچ کس اهمیت نمی‌دهد. مخصوصا زمانی که جامعه را از پایه می‌سازید به سختی می‌تواند جذب مورد نظرتان را انجام دهید. به همین دلیل است که درک چشم انداز سازمان خود بسیار اهمیت دارد.

اطمینان حاصل کنید که در فضایی ارتباط برقرار می‌کنید که مشتریانتان حضور داشته و از خواندن اخباری راجع به شما خوشحال می‌شوند.

مشتریان ناراضی نیز در فضای رسانه‌های اجتماعی حضور دارند (که آزادانه نظرات مخرب ارسال می‌کنند). حتی اگر تنها بازخورد دریافتیتان منفی بود، باز هم بازخورد خوبی است! بدین گونه فرصتی برای انجام کاری درباره آن موضوع خواهید داشت.

این کار نیازمند توجه و نظارت مداوم است. کانال‌های رسانه اجتماعی ممکن است رایگان باشند اما با این حال نیازمند سرمایه گذاری زمانی و منابع است تا بتوانید استراتژی رسانه اجتماعی موفقی داشته باشید. بدانید که اهدافتان در استفاده از رسانه اجتماعی چیست و برای رسیدن به آن اهداف برنامه ریزی زمانی انجام دهید.

اندازه گیری تاثیر ستاد تبلیغاتی ممکن است سخت باشد. شاید اندازه گیری (تاثیر) رسانه‌های اجتماعی سخت باشد اما این بدان معنی نیست که ستاد تبلیغاتی شما موفق نبوده است. انتظار نداشته باشید که که راه حلی (یا موفقیتی) در طول یک روز به دست آورید. با اندازه گیری چیزهایی شروع کنید که قابل اندازه گیری‌اند و به تماشای مطالعات موردی در این فضا بنشینید که به شما کمک می‌کنند سرمایه گذاریتان در رسانه اجتماعی را به درآمدی برای سازمان خود بدل کنید.

 

داشبورد رسانه‌های اجتماعی

سرویس‌های متعددی وجود دارند که کار تمرکز مدیریت بر چند رسانه اجتماعی را برای شما تسهیل کرده و همچنین مدیریت مشارکتی را آسان می‌کنند. آنها همچنین تحلیلی یکپارچه از تعدادی از منابع ایجاد می‌کنند که باعث تسهیل در ارائه گزارش می‌شود.

برخی از این سرویس‌ها عبارتند از:

HootSuite

Spredfast

CoTweet

Sprout Social

سؤال‌ها