درس یازدهم – تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی (بخش اول)

درس یازدهم - تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی (بخش اول)Reviewed by May be on Jul 7Rating:

شبکه‌های اجتماعی به دلیل گستردگی در دنیای امروز اینترنت از اهمیت بسیاری برخورداند. از آنجایی که این شبکه‌ها مخاطبین زیادی دارند، بسیار پویا هستند. همانطور که می‌دانید شبکه‌های اجتماعی -که شامل شبکه‌های متنی- تصویری- صوتی- و ترکیبی از این‌ها است- به منظور به اشتراک گذاری ساخته شده‌اند. به اشتراک گذاری یعنی نظر دادن آسان است، فرستادن آسان است و به زبان تجارت، هزینه زیادی برای دیدن این رسانه‌ها وجود ندارد. به دلیل ماهیت ارتباطی اینترنت، این به اشتراک گذاری، نظر دادن و دیدن همگی می‌توانند پیگیری و اندازه گیری شوند.

شبکه‌های اجتماعی را «وب دوم»، رسانه مصرف کنندگان، رسانه شهروندان و رسانه جدید نیز می‌نامند. در حقیقت مفیدترین راه برای تعریف معنای دقیق رسانه اجتماعی، مقایسه کردن آن با رسانه‌های سنتی است.

اینترنت و نرم افزارهای ساخته شده در رابطه با آن انتشار و پخش رسانه را برای هر کسی آسان کرده‌اند. دسترسی به محتوای منتشر شده نیز برای همه آسان شده است.

ماهیت رسانه‌های اجتماعی همکاری، محتوای تولید شده از سوی کاربران، به اشتراک گذاری و بیشتر از همه «در ارتباط بودن» است.

 

نشانه‌گذاری و جمع‌آوری

اگر وب‌سایت‌هایی وجود دارند که شما اغلب از آنها بازدید می‌کنید، یا می‌خواهید به عنوان مرجعی برای مراجعه بعدی حفظشان کنید، به سادگی می‌توانید با مرورگر خود آنها را نشانه گذاری کنید.

این بدان معنی است که شما آدرس اینترنتی را ذخیره می‌کنید تا بتوانید دوباره آن را به راحتی بیابید. این کار مجموعه ای شخصی از وبسایت برای شما تولید می‌کند که می‌توانید در رایانه ذخیره کنید. سایت‌های نشانه گذاری اجتماعی نیز به شما اجازه ذخیره این لینک‌ها و همچنین استفاده از برچسب برای توصیف و به اشتراک گذاریشان با دیگر کاربران را می‌دهند. برخی از این سایت‌ها به شما اجازه می‌دهند که لینک‌هایی که دیگر کاربران به آنها رای داده اند را ثبت کنید در حالی که سایت‌های دیگر قابلیت استفاده از برچسب‌هایی را به شما می‌بخشند که به هدف مرور لیست‌ها و مجموعه‌های تولید شده به وجود آمده‌اند.

با فرض اینکه در حال حاضر کاربران زیادی هستند که از این وبسایت‌ها استفاده می‌کنند برای بازاریاب‌ها مهم و حیاتی است که در این وبسایتها حضور داشته باشند. حتما از طراح وبسایت خود بخواهید تا کد این وبسایت‌ها را در سایت شما قرار بدهد تا کاربران بتوانند به آسانی صفحات وبسایت شما را ذخیره و جمعآوری کنند.

 

به اشتراک گذاری محتوا

شاید اولین سایت اشتراک گذاری محتوایی که به ذهن بیاید یوتیوب باشد اما کاربران علاوه بر ویدئو، محتواهای دیگری مانند عکس، صدا و اطلاعات نیز به اشتراک می‌نهند. چیزی که بتوان ایجاد کرد را می‌توان به اشتراک نیز گذاشت. سایت‌های زیادی هستند که به اشتراک گذاری ویدئو، عکس و صدا را آسان می‌کنند و فوق العاده محبوب هستند. سایت‌هایی مانند فلیکر و یوتیوب همگی به این واقعیت رسیده‌اند که همه ما دوست داریم مطالبی تولید کنیم تا دیگران ببینند.

کلمه کلیدی در اینجا «رایگان» است: هیچ هزینه‌ای برای عضو شدن، چه برای آپلود محتوا و چه برای دیدن آن، وجود ندارد؛ اگرچه حق عضویت طلایی ویژگی‌های دیگری در اختیار اعضا می‌گذارد. این بدان معنی است که اینگونه سایت‌ها مخاطبین فوق العاده زیادی دارد. در حقیقت، بر طبق رتبه بندی الکسا، یوتیوب دومین موتور جستجوی بزرگ دنیاست!

همچنین بسیاری از این سایت‌ها کاربران را تشویق به پخش محتوا می‌کنند. یوتیوب اجازه می‌دهد که کاربران ویدئو‌ها را به آسانی در سایت‌های دیگر قرار دهند و فلیکر نیز برنامه‌ها و ویجت‌های زیادی تولید کرده که اجازه نمایش تصاویر در سراسر وب را می‌دهند (و حتی می‌توان آنها را به وسیله Moo بر روی کارت‌ها و برچسب‌ها چاپ کرد.)

بسیاری از این سایت‌ها برای تامین خدمات رایگانی که عرضه می‌کنند به تبلیغات متکی هستند. با این حال برخی نیز مخارجشان را از طریق فروش حق عضویت طلایی تامین می‌کنند و آگهی نمی‌پذیرند.

 

به اشتراک گذاری ویدئو

استفاده از ویدئوها به صورت آنلاین سال به سال و با افزایش سرعت و کاهش قیمت پهنای باند افزایش می‌یابد. به اشتراک گذاری ویدئو به وسیله سایت‌های ویدئوی اجتماعی مانند یوتیوب بسیار آسان است. هرکسی می‌تواند ویدئوهایی که به هر وسیله‌ای، وب کم، موبایل یا دوربین‌های فوق پیشرفته گرفته را آپلود کند.

یوتیوب ۶۰ درصد از تمام بازدیدکنندگان ویدئوی آنلاین را به خود اختصاص داده که طبق گزارش یوتیوب در سال ۲۰۱۱، هر شب دو میلیارد بیننده از ویدئوها بازدید کرده و هر روز ۱۳۸۲۴۰ ویدئو آپلود می‌شود. این موضوع این سایت را تبدیل به برترین سایت ویدئویی آنلاین و سایت اجتماعی به اشتراک گذاری ویدئو کرده است.

این بدان معنی است که بیشترین استفاده از ویدئو در وب بر پایه رسانه‌های اجتماعی است و به طور کلی بیش از ۶ میلیارد بازدیدکننده آنلاین ویدئویی وجود دارد (یوتیوب، ۲۰۱۴). یوتیوب در سال ۲۰۰۶ به قیمت ۱.۶۵ میلیارد دلار توسط گوگل خریداری شد.

یوتیوب سایت پیچیده‌ای است که ویژگی‌های متعددی را عرضه می‌کند اما با این حال استفاده از آن آسان است. در حالی که برای کاربرانی که ثبت نام نکرده‌اند این قابلیت وجود دارد که بتوانند بیشتر ویدئوهای عمومی را ببینند، فرآیند ثبت نامی سریع و مستقیم به اعضا این اجازه را می‌دهد که بی نهایت کلیپ آپلود کنند، نظر بدهند، به نظرات پاسخ دهند و در خوراک محتوا عضو شوند که باعث جلب توجه و علاقه شان می‌شود.

عملکرد پیشرفته و ویژگی‌های هوشمندانه یوتیوب باعث شده که این سایت به طور مداوم خدمات بیشتر و بهتری را به پایگاه کاربران روز افزونش ارائه بدهد.

 

شبکه سازی اجتماعی- اتصال

شبکه سازی اجتماعی به معنای استفاده از ابزارهای اینترنتی برای ارتباط و ساخت روابط با دیگران است. سایت‌های شبکه اجتماعی مانند فیس‌بوک و لینکدین به کاربران اجازه می‌دهند تا پروفایل‌های شخصی ایجاد کرده و سپس از طریق اتصالشان رسانه‌هایی را به اشتراک گذاشته، پیام‌هایی ارسال کرده و وبلاگ نویسی کنند. نه تنها شبکه‌های اجتماعی به شما اجازه می‌دهند تا با اعضای مجازی بخش خود تعامل برقرار کنید، بلکه به شما اجازه گسترش شبکه شخصیتان را نیز می‌دهند.

علاوه بر این، سازمان‌هایی مانند سازمان‌های تجاری، گروه‌ها، خیریه‌ها و غیره نیز می‌توانند پروفایل‌هایی در بسیاری از این شبکه‌ها ایجاد کرده و آن را حفظ کنند.

شبکه‌های اجتماعی با روابط بسیاری که تنها به صورت آنلاین صورت می‌گیرند، معنای تازه ای برای واژه «دوست» ایجاد کرده اند. در قلمرو شبکه‌های اجتماعی لازم نیست که حتما شخصی را دیده باشید تا بتوانید با او ارتباط برقرار کنید.

صفحات مشخصات شخصی میزان زیادی از بی نامی در اینترنت را از بین برده‌اند. کاربران شبکه‌های اجتماعی اطلاعات زیادی را درباره خود افشا می‌کنند؛ از اطلاعات اساسی و جمعیت شناختی مانند سن، جنسیت و محل زندگی گرفته تا لیست‌هایی ظریف و دقیق از موارد پسندیده شده یا برعکس. اگرچه ارتباطات کاربران به صراحت بیان شده، کاربران این اطلاعات را به شبکه‌ها و در نتیجه به شبکه‌های تبلیغاتی لو می‌دهند. کاربران تمایل دارند تا از اطلاعاتی که با توجه به پروفایل آنلاین آنها گردآوری می‌شود، خبردار نشوند.

شبکه‌های عمومی می‌توانند مانند فیس‌بوک، عمومی یا مانند لینکدین متمرکز باشند. لینکدین شبکه‌ای برای حرفه‌ای هاست. اعضا با افرادی ارتباط برقرار می‌کنند که به طور حرفه‌ای می‌شناسند و می‌توانند اعضایی که قبلا با آنها کار کرده‌اند را پیشنهاد دهند.

 

– فیس‌بوک

فیس‌بوک به غالب‌ترین شبکه اجتماعی شخصی در دنیا بدل شده است. فیس‌بوک در طول سال‌های اخیر روش‌های متعددی را برای نام‌های تجاری یا سازمان‌ها ایجاد کرده تا برای ارتباط با مشتریان بالقوه از این شبکه اجتماعی استفاده کنند.

 

– صفحات

صفحه (یا پیج) پروفایل یک نام تجاری، سازمان یا فردی مشهور است. صفحه شباهت زیادی به پروفایل‌های شخصی دارد. همان طور که دو نفر در فیس‌بوک می‌توانند یکدیگر را به عنوان دوست اضافه کنند، مردم نیز می‌توانند به منظور ارتباط با آن نام تجاری، صفحه اش را بپسندند (لایک کنند).

 

– برنامه‌های کاربردی

برنامه‌های کاربردی توسط اشخاص ثالث و برای استفاده کاربران فیس‌بوک ایجاد می‌شوند. این برنامه‌ها شامل بازی‌هایی نظیر Farmville، مسابقات، هدیه‌های مجازی، آپلود عکس و غیره هستند.

برنامه‌های کاربردی مخصوص نام‌های تجاری روشی برای سازمان‌ها هستند تا تجربه‌ای بر اساس برندشان برای طرفداران فیس‌بوکی خود بسازند. می‌توان درست در داخل برنامه یک به اشتراک گذاری ویروس مانند ایجاد کرد تا برنامه در معرض دید دوستان کاربر قرار گرفته و اشتراک گذاری کاربر برای دوستانش آسان شود.-

 

– آگهی‌های همکاری و واحد فضای آگهی (ASUs)

فیس‌بوک دو نوع تبلیغات ارائه می‌دهد: آگهی‌های همکاری و واحد فضای آگهی. آگهی‌های همکاری باید توسط یک شریک رسانه‌ای رزرو شود و با صرف حداقل چند هزار دلار آمریکا صورت می‌پذیرد. این تبلیغات شامل آگهی‌هایی بزرگتر و تعاملی می‌شود که در میان «پوشش خبری» ظاهر می‌شوند. پوشش خبری صفحه‌ای است که کاربران هنگام ورود به فیس‌بوک می‌بینند. آگهی‌های همکاری شامل آگهی‌های ویدئویی، نظرسنجی‌ها، هدیه‌های مجازی و غیره می‌شود. واحد فضای آگهی شامل آگهی‌های کوچک‌تر و ساده‌تری می‌شود که معمولا در سمت راست صفحه دیده می‌شوند. این آگهی‌ها را می‌توان مدیریت کرد و به صورت مزایده‌ای خریداری می‌شوند. آگهی‌ها ممکن است برای جذب کاربران به یک صفحه فیس‌بوک، برنامه کاربردی یا وبسایت‌های خارجی استفاده شوند. آگهی‌ها می‌توانند نشان دهند که کدام یک از دوستان کاربر با آن آگهی تعامل برقرار کرده اند.

 

– ارتباط فیس‌بوکی

ارتباط فیس‌بوکی به کاربران اجازه می‌دهد تا با استفاده از اطلاعات ورود به سیستم فیس‌بوکیشان، وارد سرویس‌های دیگر شوند. سپس می‌توانند اجازه به اشتراک گذاری اطلاعات، مانند عکس‌ها، بین فیس‌بوک و سرویسی که واردش شده‌اند را بدهند. این موضوع ورود به سرویس‌های جدید را برای کاربران آسان می‌کند زیرا دیگر نیازی به ایجاد نام کاربری و رمز عبور جدید نیست. همچنین به سادگی می‌توان فهمید که چه کسانی از حلقه اجتماعی فیس‌بوک از آن سرویس استفاده کرده و یا می‌توان اطلاعاتی را به آن حلقه اجتماعی فرستاد.

 

– گزینه پسندیدن یا لایک!

گزینه پسندیدن در فیس‌بوک به کاربران اجازه می‌دهد که محتوا، عکس، رسانه یا وبسایت‌های مورد علاقه یا پیشنهادی خود را نشان داده و آن را مانند توصیه‌ای با حلقه اجتماعی خود به اشتراک بگذارند. گزینه پسندیدن را می‌توان در هر سایتی استفاده کرد و به بازدیدکنندگان اجازه داد تا آن سایت و محتوایش را به آسانی پیشنهاد داده و ببینند کدام یک از دوستانشان احتمالا همان محتوا را پسندیده‌اند.

همانطور که می‌توانید صفحه وبی را بپسندید، می‌توانید به یک نتیجه جستجو در صفحه نتایج موتور جستجو یا محتوای یک سایت +1 بدهید. این به معنی پسندیدن آن محتوا و به اشتراک گذاری آن با شبکه مخاطبین خود در پروفایل شخصی است. این کار باعث بهبود رتبه محتوا می‌شود زیرا به شکل تایید دیده می‌شود و بنابراین مرتبط بودن لینک را می‌نمایاند.

 

شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک ابزار برای بازاریاب‌ها

شبکه‌های اجتماعی که برای کاربران خود رایگان هستند، برای ایجاد درآمد به تبلیغات تکیه می‌کنند. تبلیغ کنندگان می‌توانند بر اساس اطلاعات جمیعت شناختی که توسط شبکه‌های اجتماعی گردآوری شده، آگهی‌های خود را برای مخاطبین خاصی هدفمند کنند.

اکثر شبکه‌های اجتماعی فرصت‌هایی برای برند‌ها به وجود می‌آورند تا در این شبکه‌ها حضور یابند و از آنها برای ارتباط و دسترسی به مشتریان استفاده کنند.

 

پیگیری ستادهای تبلیغاتی در رسانه‌های اجتماعی

مانند هر گونه بازاریابی دیجیتال دیگری، شما باید قادر به پیگیری و اندازه گیری ستاد تبلیغاتی خود باشید تا به میزان موفقیت آنها و آنچه باید برای بهبودش انجام دهید، پی ببرید.

در بیشتر کانال‌های شبکه اجتماعی، حضور خود شما ، شامل میزبانی وب نمی‌شود که بدان معناست که پیگیری سفارشی محدود شده است. در اکثر موارد، به پیگیری ارائه شده توسط کانال‌های مختلف اعتماد می‌شود. با این حال در برخی موارد که ترافیک برای یک وب ایجاد می‌شود که شما مالک آن هستید، ممکن است تا حدی بتوانید پیگیری را یکپارچه سازید.

 

آمار فیس‌بوک

آمار فیس‌بوک در دسترس مدیران صفحه قرار می‌گیرد و اطلاعاتی در مورد چگونگی تعامل مردم با محتوا و صفحه شما در اختیارتان می‌گذارد. این اطلاعات شامل اطلاعات جمعیت شناختی در مورد مردمی که با محتوای شما ارتباط برقرار کرده‌اند (سن، نژاد و تفکیک محلی)، اطلاعاتی که نشان می‌دهد کدام زبانه‌ها و محتوای پست دیده شده و با آنها تعامل برقرار شده، و اطلاعاتی که نشان می‌دهد چند نفر از مردم و در چه زمانی محتوای شما را از پوشش خبری خود حذف کرده‌اند، می‌شود. همچنین اطلاعاتی مبنی بر چگونگی رسیدن کاربران به صفحه شما نیز وجود دارد.

 

آمار یوتیوب

آمار یوتیوب در دسترس تمام کاربران این سایت و در مورد ویدئوها و کانال‌های آنهاست. علاوه بر نشان دادن تعداد دفعات بازدید و محبوبیت ویدئوها بر اساس قلمرو جغرافیایی، برخی اطلاعات جمعیت شناختی نیز نشان داده می‌شوند. اطلاعات کشف نشان می‌دهند که کاربران چگونه به ویدئوی شما رسیده‌اند.

یکی از مفیدترین گزارش‌ها برای هر ویدئویی میزان توجه مخاطب است که نشان می‌دهند چه زمان مردم از دیدن ویدئو دست کشیده یا بخش‌هایی از ویدئو را به عقب بازگردانده‌اند. مقایسه این اطلاعات با ویدئوهای مشابه نیز مفید خواهد بود.

 

پیگیری کلیک به وسیله میانبرهای آدرس‌های اینترنتی

زمانی که شما لینک‌هایی را در سرویس‌هایی مانند توییتر به اشتراک می‌گذارید، باید به منظور پی بردن به تعداد افرادی که بر روی لینک به اشتراک گذاشته شما لینک کرده‌اند،‌ آن را پیگیری کنید. میانبرهای آدرس اینترنتی تحلیل‌هایی ارائه می‌کنند که تعداد افرادی که بر روی لینک کلیک کرده اند، زمان کلیک و مکان زندگیشان را نشان می‌دهند.

خدمات کوتاه کردن مسیر آدرس اینترنتی روشی آسان برای به اشتراک گذاری لینک‌های طولانی فراهم کرده‌اند که با ایجاد یک آدرس اینترنتی کوتاه، کاربران را به لینک اصلی هدایت می‌کنند. این کار زمانی اهمیت می‌یابد که بخواهید لینک‌هایی را در پیام‌هایی با تعداد محدود کاراکتر، به عنوان مثال در توییت‌ها، به اشتراک بگذارید.

چندین سرویس کوتاه کننده آدرس اینترنتی وجود دارد: bit.ly،‌ goo.gl،‌ ow.ly. زمانی که می‌خواهید سرویس کوتاه کننده آدرس را انتخاب کنید این را در نظر داشته باشید که آیا آن سرویس تحلیل کلیک‌ها را محفوظ نگه می‌دارد یا خیر.

سؤال‌ها