درس هشتم – بازاریابی در موتورهای جستجو (بخش دوم)

درس هشتم - بازاریابی در موتورهای جستجو (بخش دوم)Reviewed by گروه آموزشی F1 on Jul 7Rating:

عبارات کلیدی

عبارات کلیدی پایه و اساس جستجو هستند. موتور جستجو صفحاتی را ارائه می‌کند که اعتقاد به بیشترین میزان ارتباط آنها با کلمات ورودی دارد. موتورهای جستجو درک کاملی از معنا و روش استفاده ما از زبان دارند. بنابراین اگر یک کاربر عبارت «اجاره ماشین»‌ را جستجو کند، موتور جستجو به دنبال صفحاتی می‌گردد که با «اجاره ماشین» و احتمالا با «کرایه ماشین»، «اجاره خودرو» و چیزهایی از این قبیل در ارتباط باشند. موتورهای جستجو همچنین اطلاعاتی در مورد غلط‌های املایی رایج، کلمات مترادف و جستجوهای مرتبط دارند و بنابراین سعی می‌کنند بهترین نتایج را به کاربر عرضه کنند. به همین دلیل، ضروری است که وبسایت‌ها از محتوایی با کلمات کلیدی بهره ببرند که احتمال دارد توسط مخاطبینشان مورد استفاده قرار گیرد. وبسایت‌ها باید در زمانی که مشتریان بالقوه‌شان در جستجوی آنها هستند، بالا بیایند. ما به عنوان صاحب یک وبسایت یا یک بازاریاب برای یک وبسایت باید یک لیست از اصطلاحاتی تهیه کنیم که مشتریان بالقوه‌مان برای پیدا کردن محصولات ارائه شده ما احتمالا از آنها استفاده می‌کنند. بخش بزرگی از تحقیقات در مورد کلمه کلیدی شامل درک روانشناسی جستجو می‌شود. زمانی که ما لیستی از عبارات یا کلمات کلیدی تهیه می‌کنیم، وارد فرآیند ذهنی کاربران در حال جستجو شده و ترکیب درستی از کلمات کلیدی هدفمند را در کنار یکدیگر قرار داده ایم.

در هنگام انتخاب یک کلمه کلیدی، چهار چیز را باید در نظر بگیریم:

  • حجم جستجو: چند نفر از کاربران برای پیدا کردن آنچه می‌خواهند از این عبارت استفاده می‌کنند؟ به عنوان مثال، یک برآورد حجمی ماهانه، ۳۳۸ میلیارد جستجو برای کلمه «Hotel» ‌را نشان می‌دهد،‌ اما برای کلمه کلیدی ای مانند «هتل چهار ستاره» تنها درصد کمی از این مقدار است.
  • رقابت: چند وبسایت دیگر وجود دارد که همین عبارت را مورد هدف قرار داده‌اند؟ به عنوان مثال، گوگل بیش از ۲۶۳۰۰۰۰۰۰۰ نتیجه برای کلمه «Hotel» یافته اما برای عبارت «هتل چهار ستاره» تنها ۳۳۷۰۰۰۰ نتیجه پیدا کرده است.
  • گرایش به تبادل: احتمال اینکه جستجوگر با استفاده از این کلمه کلیدی وارد سایت شما شده و در انتها منجر به خرید از سایت شما یا دانلود یا هرچیز دیگری که مورد نظرتان است شود چقدر است؟ به بیان دیگر آیا سرمایه‌گذاری بر روی این کلمه کلیدی منجر به آمدن کاربرانی به سایت می‌شود که برای ما سودآوری دارد یا خیر؟
  • ارزش هر مشتری جذب شده: ارزش متوسط هر مشتری بالقوه که از طریق کلمه کلیدی جذب کرده اید، چقدر است؟ با توجه به هزینه‌ای که برای وارد شدن به نتایج جستجو کرده‌اید آیا منجر به سودآوری شده است یا خیر؟

 

پژوهش در مورد کلید واژه

آیا می‌دانید که برای شروع فهرست کلید واژه‌هایتان باید از کجا شروع کنید؟ این کار نیازمند کمی تفکر و مقداری پژوهش از طریق ابزارهایی است که به سادگی در دسترس شما قرار خواهند گرفت تا به شما در تولید و بهبود لیست کلمات کلیدی‌تان کمک کنند.

بعد از اینکه با این روش‌ها به لیستی از کلمات مورد علاقه‌ای که می‌خواهید در هنگام جستجوی آنها در موتور جستجو، سایت خود را در رتبه بالا قرار دهید، دست پیدا کردید. سعی کنید متن سایت خود را طوری بنویسید که از این کلمات در سایت شما استفاده شده باشد. توجه کنید که از استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی خودداری کنید.

از این کلمات در تیتر صفحات، برچسب توصیحات وبسایت خود و برچسب کلمات کلیدی استفاده کنید.

 

بارش ذهنی (فکر بکر و ناگهانی)

در مورد سوالات، نیازهای مشتریان و کلماتی فکر کنید که برای توصیف کسب و کارتان از آنها استفاده می‌کنید. چگونه کسی در مورد آنچه شما ارائه می‌کنید، از شما سوالی می‌پرسد؟ کلمات مترادف و اشتباهات املایی را نیز در نظر بگیرید.

 

استفاده از ابزار پژوهش کلیدواژه

ابزارهایی برای کشف کلمات کلیدی وجود دارند که برخی از آنها رایگان هستند.

از معروف‌ترین این ابزارها میتوان به ابزار کلیدواژه گوگل اشاره کرد که در این آدرس قابل دسترس است.

برخی از این ابزارها وبسایت شما را بررسی کرده و بر اساس محتوای فعلی کلید واژه‌هایی پیشنهاد می‌دهند. بیشتر آنها اجازه می‌دهند که شما کلمات را وارد کرده و سپس کلمات دیگری بر اساس اطلاعات به دست آمده از آخرین پژوهش به همراه کلمات زیر پیشنهاد می‌کنند:

  • کلمات کلیدی مشابه.
  • کلمات کلیدی ای که معمولا با آن کلیدواژه استفاده می‌شود.
  • غلط املائی مشترک.
  • تناوب کلمات کلیدی در پرسش‌های جستجو.
  • کلیدواژه‌هایی مرتبط با آن صنعت.
  • واژه‌های کلیدی که باعث افزایش ترافیک رقبای شما شده‌اند.
  • چند سایت از کلیدواژه‌های شما استفاده می‌کنند؟

 

بهینه سازی محتوا برای عبارات کلیدی

زمانی که کلمات و عبارات کلیدی انتخاب شدند، باید اطمینان حاصل کرد که سایت حاوی مطالبی در راستای آن عبارات کلیدی است. باید مطمئن شویم که ساختار محتوا درست بوده و نشانه‌های ارتباطی وجود داشته باشد. محتوا مهمترین بخش وبسایت شماست. ما باید محتوایی مرتبط و هدفمند تهیه کنیم که با عبارات کلیدی ما همخوانی داشته باشند.

محتوا نقش‌های متعددی در سایت بازی می‌کند:

  • اطلاعاتی برای بازدیدکننده فراهم می‌سازد.
  • آنها را درگیر می‌کند.
  • آنها را متقاعد می‌کند تا کاری که شما می‌خواهید را انجام دهند.

اکنون باید نشانه‌های ارتباط به موتورهای جستجو نیز ارسال شود. شما باید به نحوی کلمات کلیدی را در صفحات محتوا بگنجانید که موتورهای جستجو آنها را انتخاب و کاربران متوجه آنها شوند. هر صفحه وب باید برای دو تا سه عبارت کلیدی بهینه سازی شود: اولین عبارت کلیدی، دومین و سومین عبارت کلیدی. یک صفحه می‌تواند برای نهایتا پنج عبارت کلیدی بهینه سازی شود، اما بهتر است که صفحاتی مرتبط‌تر (و نه صفحاتی با تمرکز کم) داشت.

در ادامه چند دستورالعمل ارائه می‌شود هر چند که قبل از مطالعه این قسمت توجه کنید که تمامی این تغییرات در کد وب‌سایت شما در HTML انجام می‌شود. پس شما نیاز به حداقل آشنایی با کدنویسی دارید. اگر وبسایت شما به سیستم‌های مدیریتی وبسایت مانند ووردپرس یا جوملا اداره میشوند معمولا شما نیازی به دستکاری کد وبسایت ندارید و میتوانید با نصب یک افزونه (Plugin) این تغییرات را انجام دهید. اگر در این موارد خبره نیستید از کسی که با برنامه نویسی وب آشنا است کمک بگیرید.

۱- برچسب عنوان: از عبارت کلیدی در عنوان و در نخستین بخش محتوا استفاده کنید.

۲- برچسب عنوان H1: از عبارت کلیدی در برچسب عنوان/سرنویس و تا جای ممکن در دیگر برچسب‌های عنوان بهره ببرید.

۳- محتوای اصلی: از عبارت اصلی حداقل سه بار استفاده کنید. اگر محتوا زیاد است می‌توانید بیشتر نیز آن عبارت را تکرار کنید؛ البته به شرطی که معنا داشته باشد. شما باید حداقل ۳۵۰ کلمه محتوا داشته باشید. اما نه بیش از اندازه! مطلب بیش از حد برای موتور جستجو مانند مطلب اسپم/هرز است.

۴- پررنگ کنید: حداقل یک بار در اطراف کلیدواژه از برچسب <strong> استفاده کنید.

۵- آدرس اینترنتی: از بازنویسی آدرس اینترنتی استفاده کنید تا کلمه کلیدی در آدرس آن صفحه حضور داشته باشد.

۶- توضیحات متا: حداقل یک بار از کلمه کلیدی در توضیحات متای صفحه استفاده کنید. این عبارت کلیدی کاربران را به کلیک روی سایت شما از میان صفحه نتایج موتور جستجو ترغیب می‌کند.

۷- متن لنگر را لینک دهید: مطمئن شوید که کلیدواژه‌تان در متن لنگر صفحاتی که به شما لینک داده‌اند، استفاده شده باشد.

۸- نام دامنه: در صورت امکان از عبارت کلیدی در نام دامنه‌تان استفاده کنید. بهینه سازی رسانه، تصاویر و ویدئو باید توسط کلیدواژه‌های مرتبط بهینه سازی شوند. موتورهای جستجو نمی‌توانند تصاویر یا ویدئو‌ها را مشاهده کنند، بنابراین به راهی تکیه کنید که رسانه قادر به معرفی خود باشد. خواننده‌های اینترنتی نیز این توضیحات را می‌خوانند که این امر می‌تواند به خوانندگان بصری کمک کند تا مفهوم سایت را درک کنند. در نهایت، رسانه‌ها مانند تصاویر و ویدئو چیزهایی هستند که در صفحه نتایج موتورهای جستجو نمایش داده می‌شوند. بهینه سازی صحیح باعث می‌شود که یک نام تجاری فضای بهتری در صفحه نتایج موتورهای جستجو کسب کند و همچنین می‌تواند به نحوی کارآمد در هدفمند کردن اصطلاحات رقابتی استفاده شود. درست همانطور که یک عکس یا ویدئو باعث تاکید بر محتوای یک صفحه می‌شوند، همچنین می‌توانند به موتورهای جستجو در صفحات رتبه بندی نیز کمک کنند البته به شرطی که برچسب درستی برایشان ایجاد شود. در اینجا چند راه برای بهینه سازی رسانه به همراه عبارات کلیدی برای سئو معرفی می‌شوند:

  • استفاده از نام‌های توصیفی برای فایل‌ها
  • استفاده از برچسب‌های مشخص alt و ویژگی عنوان برای تصاویر
  • اطلاعات متا را می‌توان در فایل عکس یا ویدئو قرار داد. مطمئن شوید که این اطلاعات به محتوا مرتبط هستند.
  • شرح توصیفی بنویسید و مطمئن شوید که مطلب و رسانه به یکدیگر مرتبط هستند.
  • اطمینان حاصل کنید که برچسب‌های عنوان و تصاویر به یکدیگر مرتبط هستند.
  • در نظر داشته باشید که برای فایل‌های ویدئویی،‌ اسکریپت را به متن تبدیل کرده و در اختیار موتور جستجو قرار دهید. سایت یوتیوب برنامه‌ای تحت عنوان «اتو کپشن» یا زیرنویس خودکار دارد که این کار را آسان می‌کند.

 

محبوبیت لینک

لینک‌ها یک بخش حیاتی از عملکرد اینترنت هستند. هدف لینک، اجازه دادن به کاربر برای رفتن از یک صفحه وب به صفحه ای دیگر است. موتورهای جستجو که برای تقلید کار انسان نهایت تلاش خود را انجام می‌دهند نیز لینک‌ها را دنبال می‌کنند.

لینک‌ها، علاوه بر اجازه دادن به اسپایدرهای موتور جستجو برای پیدا کردن وبسایت‌ها، روشی برای اعتبار بخشی به ارتباط و نشان دهنده اهمیت هستند. زمانی که یک صفحه به صفحه دیگر لینک می‌شود مانند این است که آن صفحه به نفع صفحه مقصد رای داده یا آن را تایید می‌کند. به طور معمول، به ازای هر رای بیشتری که یک صفحه دریافت می‌کند، قابل اعتمادتر شده و پر اهمیت‌تر می‌نماید و در نتیجه رتبه بهتری در موتورهای جستجو کسب می‌کند.

 

جامعه و جستجو

اطلاعات شبکه‌های اجتماعی نقش فزاینده‌ای در جستجو بازی می‌کنند. محتوای شبکه‌های اجتماعی، مانند پیام‌های توییتر یا ویدئوهای یوتیوب، می‌توانند در صفحه نتایج موتورهای جستجو ظاهر شوند و نشانه فزاینده از تاثیر اجتماعی بر رتبه بندی جستجو وجود دارد. جستجوی پرسرعت گوگل تقریبا نتایجی را نشان می‌دهد که دفعات بیشتری در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده اند.

در رابطه با جامعه و جستجو، عوامل اجتماعی متعددی را باید در نظر گرفت:

۱- از ویژگی‌های رسانه اجتماعی برای ایجاد سلطه نام تجاری در صفحه نتایج موتورهای جستجو استفاده کنید. زمانی که شخصی در مورد نام تجاری شما جستجویی انجام می‌دهد، می‌توانید از ویژگی‌های رسانه اجتماعی خود برای تصاحب نتایج بیشتری در آن صفحه بهره ببرید.

۲- لینک‌های اجتماعی به عنوان نشانه‌های مرتبط بودن استفاده می‌شوند. بدین معنی که هرچه صفحه وبسایت شما در شبکه‌های اجتماعی مرتبط با موضوع خاص به اشتراک گذاشته شود دارای امتیاز بیشتری است.

۳- نتایج شخصی شده تحت تاثیر شبکه اجتماعی آنلاین شما قرار می‌گیرند. اگر شما در حال جستجو، وارد یک شبکه اجتماعی نیز شده باشید (فیس‌بوک برای موتور جستجوی بینگ، یا ورود به گوگل با حساب کاربری جی‌میل)، می‌توانید نتایجی از یا تحت تاثیر دایره اجتماعی خود را ببینید. به عنوان مثال، نتایج در موتور جستجوی بینگ ممکن است شامل نشانه‌هایی از آنچه دوستانتان قبلا در فیس‌بوک پسندیده یا به اشتراک گذاشته‌اند،‌ باشد. در گوگل احتمال بیشتری وجود دارد که وبلاگ دوستانتان را برای نتایج مرتبط ببینید.

۴- بهینه سازی برای موتورهای جستجوی اجتماعی را فراموش نکنید. در حالی که گوگل بزرگترین موتور جستجو در سراسر جهان است، یوتیوب پس از آن قرار دارد. کاربران، حتی با وجود ویژگی‌های اجتماعی، هنوز از جستجو برای یافتن مطالب مورد نظر خود استفاده می‌کنند. محتوایی که بر پایه این ویژگی‌ها قرار گرفته باید برای موتور جستجوی اجتماعی مرتبط نیز بهینه سازی شود.

 

جستجوی محلی

جستجوی محلی به جستجوی رفتار یا نتایج مربوط به مکان اشاره دارد. نتایج به دست آمده می‌توانند ماهیتی مکانی داشته یا بر پایه نقشه باشند.

نتایج بر پایه نقشه در صفحات نتایج ترکیبی موتورهای جستجو می‌توانند همراه با دیگر انواع نتایج حاصل شوند که این موضوع به نوع جستجو بستگی دارد. همانطور که موتورهای جستجو رفته رفته کامل و پیچیده‌تر می‌شوند، می‌توان مکان را حدس زد و باز هم انواع نتایج را تحت تاثیر قرار داد.

به منظور آن که موتورهای جستجو نتایجی بر اساس مکان ارائه دهند، باید مکان چیزهایی که مورد سوال قرار گرفته شده‌اند را بدانند! این کار معمولا توسط سایت‌هایی مشخص می‌شود که شامل اسم و آدرس کسب و کارها هستند. توجه داشته باشید که ممکن است این سایت، سایت شما نباشد. نتایج مکانی اغلب از طریق سایت‌های مختلف بررسی کننده مشخص شده و نتایج ممکن است شامل برخی از آن بررسی‌ها شود.

موتورهای جستجو همچنین به تجارت‌ها اجازه می‌دهد تا مکان خود را اعلام کنند. یک تجارت می‌تواند از طریق انجام یک فرآیند در موتور جستجو خود را ثابت کرده و به موتور جستجو اطمینان بدهد که اطلاعات مکانی صحیحی را ارائه کرده است.

 

چه کاری انجام ندهیم؟

سئو غیرمجاز به شیوه‌هایی اشاره دارد که تلاش می‌کنند موتور جستجو را به بازی بگیرند. اگر یک موتور جستجو وبسایتی را کشف کند که از شیوه‌های غیر اخلاقی برای بالا بردن رتبه‌اش در آن موتور جستجو استفاده کرده، احتمال دارد که آن وبسایت را از نمایه/ایندکس خود حذف کند. گوگل دستورالعملی برای طراحان سایت‌های اینترنتی فراهم کرده که از طریق «گوگل وب مستر مرکزی» قابل دسترسی است. گوگل علاوه بر مشخص کردن بهترین اصول، این موارد منع کننده را نیز عنوان کرده است:

  • از ایجاد متون یا لینک‌های پنهان خودداری کنید.
  • از ایجاد لینک‌های تغییر مسیر پنهانی بپرهیزید.
  • پرسش‌های جستجوی خودکار را برای گوگل ارسال نکنید.
  • صفحاتی با کلمات کلیدی بی ربط بارگزاری نکنید.
  • صفحات دوگانه، زیردامنه یا دامنه‌هایی با محتوای تکراری ایجاد نکنید.
  • صفحاتی با رفتارهای مخرب مانند فیشینگ (فیشینگ «Phishing» به تلاش برای بدست آوردن اطلاعاتی مانند نام کاربری، گذرواژه و اطلاعات حساب بانکی از طریق جعل یک وب‌سایت یا آدرس ایمیل گفته می‌شود.) یا نصب ویروس، تروجان یا دیگر بدافزارها ایجاد نکنید.
  • از ایجاد صفحات «درگاه» که تنها برای موتورهای جستجو و دیگر رویکردهای دور زدن کوکی‌ها، مانند برنامه‌های وابسته بدون محتوا یا حاوی مطالب کم پرهیز کنید.
  • اگر سایت شما در یک برنامه وابسته شرکت کرده است، مطمئن شوید که سایتتان ارزشی اضافه می‌کند. محتوایی منحصر به فرد و مرتبط ایجاد کنید که برای بازدیدکنندگان دلیلی برای بازدید از سایت شما فراهم کند.
  • از ایجاد لینک باکس گسترده بپرهیزید و بر روی جذب لینک‌های با کیفیت و با ارزش تمرکز کنید.

و مهم‌ترین نکته آن که وب سایت‌تان را در درجه اول برای کاربران بسازید و سعی به فریب موتورهای جستجو نداشته باشید زیرا آنها دیر یا زود متوجه روش‌های فریبکارانه شما می‌شوند.

 

جوانب مثبت و منفی

بهینه سازی سایت برای موتور جستجو مستلزم بهینه سازی آن برای کاربران می‌شود. این کار، اگر به درستی انجام شود، باعث فراهم نمودن تجربه بهتر کاربر و در عین حال اطمینان از ایندکس شدن سایت در موتورهای جستجو و کسب رتبه بهتر آن نیز می‌شود.

با این حال ممکن است تمرکز بر روی نکات فنی سئو وسوسه انگیز باشد! اما نباید فراموش کرد که وبسایت را هم ربات و هم انسان مطالعه می‌کنند و نباید هیچ کدام از اینها را فدای دیگری کرد.

موتورهای جستجو به طور منظم الگوریتم‌های خود را به روز می‌کنند. هر به روز رسانی تلاشی برای بهبود نتایج جستجوست اما می‌تواند، بسته به نوع به روز رسانی، به از دست دادن رتبه برخی از سایت‌ها نیز بینجامد. یک طرح احتمالی، مانند یک ستاد تبلیغاتی پرداخت به ازای کلیک، باید آماده افت ناگهانی رتبه سایت باشد. سئو نیز مانند هر شیوه بازاریابی دیجیتال، نباید به تنها تمرکز تلاش‌های بازاریابی دیجیتالی تبدیل شود؛ بلکه به عنوان بخشی از استراتژی جامع بازاریابی آنلاین مثمر ثمر خواهد بود.

سؤال‌ها