درس چهاردهم – بازاریابی از طریق تلفن همراه (بخش دوم)

درس چهاردهم – بازاریابی از طریق تلفن همراه (بخش دوم)Reviewed by گروه آموزشی F1 on Jul 7Rating:

در درس قبل با مبانی کلی بازاریابی از طریق سرویس‌های تلفن همراه آشنا شدیم. در این درس به شیوه‌های بهینه‌سازی جستجو در تلفن همراه برای یک بازاریابی بهتر در این تکنولوژی خواهیم پرداخت.

استفاده آنلاین از تلفن همراه و جستجو از طریق تلفن همراه به طرز چشمگیری در میان کاربران در حال پیشرفت است. به همین دلیل این سیستم هم ارائه دهنده چالش‌ها و هم فرصت‌هایی است.

به دلیل برتری تلفن همراه بر اینترنت از لحاظ میزان دسترسی و قدرت جستجو، بهینه سازی (سئو) تلفن همراه به حیطه تمرکز مهمی بدل شده است. اصول فراگیر جستجو در وب بر جستجوی به وسیله تلفن همراه نیز اعمال می‌شود.

به همین دلیل است که موتورهای جستجو در تلاشند تا مرتبط‌ترین و مفیدترین نتایج را بر اساس پرسش جستجو و دیگر اطلاعات موجود به کاربران ارائه دهند. در زمینه تلفن همراه عبارت «دیگر اطلاعات موجود» دارای یک بعد جدید و قابل توجه است زیرا در جستجوی تلفن همراهی اغلب مکان کاربر ارتباط بیشتری با نتایج جستجو دارد تا در هنگام جستجو با کامپیوتر خانگی.

بسیاری از اصول اولیه سئو در وب بر فضای تلفن همراه نیز اعمال می‌شود. در جایی که تفاوتی دیده می‌شود به خاطر موارد زیر است:

  • موتورهای جستجو نتایجی مرتبط با مکان کاربر ارائه می‌کنند.
  • اهمیت وجود قابلیت استفاده از سایت در دستگاه‌های تلفن همراه.
  • موتورهای جستجو اطلاعات کمتری (نسبت به وب معمولی) برای کار در زمینه تاریخچه سایت،‌ ترافیک و لینک‌های ورودی دارند.

همانطور که سایت‌های تلفن همراه بیشتری ساخته شده و ایندکس/نمایه گردیده‌اند، و موتورهای جستجو درک بهتری از چگونگی برآورده کردن نیازهای کاربران پیدا کرده‌اند، انتظار می‌رود که تغییراتی در پاسخگویی پرسش‌های جستجوی تلفن همراه ایجاد شوند. در حال حاضر، تمرکز بر روی اصول اساسی ساخت وبسایتی قابل دسترسی برای خزنده‌های وب و تولید محتوایی با فرمتی مناسب و مرتبط با کلیدواژه‌های منتخب شما، پایه ای مستحکم برای بهینه سازی‌های بعدی ایجاد می‌کند.

 

سهم موتور جستجوی تلفن همراه از بازار

گوگل در بازار جستجو به وسیله تلفن همراه حرف اول را می‌زند؛ همان طور که در زمینه جستجوی کامپیوتری شرکت برتری به شمار می‌رود.

  • گوگل: ۹۸.۲۹٪ 
  • یاهو: ۰.۸۱٪ 
  • بینگ: ۰.۴۶٪ (منبع)

یک عامل مهم این است که انتخاب موتور جستجو در تلفن‌های همراه (که از قبل در تلفن همراه بارگذاری می‌شود) اغلب انتخاب موتور جستجو توسط کاربر را به او تحمیل می‌کند (یا بر انتخابش تاثیر می‌گذارد). مهم است که درست مانند وب معمولی بر روی جستجوی گوگل تمرکز کنید و همزمان حواستان به پلتفرم‌های مربوطه یاهو نیز باشد.

 

حجم جستجو به وسیله تلفن همراه

می‌دانیم که حجم جستجو با تلفن همراه با نرخی فزاینده در حال افزایش است. گوگل گزارش داده است که حجم جهانی جستجو به وسیله تلفن همراه آنها در طول ۲۴ ماه و تا ماه مه ۲۰۱۰، پانصد درصد افزایش داشته است. همچنین خبر از ۶۲ درصد افزایش در جستجوهای صورت گرفته از طریق گوشی‌های تلفن هوشمند در سه ماهه اول سال ۲۰۱۰ و نسبت به سه ماهه آخر سال ۲۰۰۹ داشته اند.

نکته جالب دیگر این که شرکت SEMPO در گزارشی اعلام کرده که جستجوهای انجام شده از طریق گوشی‌های آیفون ۳۶.۹ درصد از گوشی‌های دیگر بیشتر بوده که تمایل بسیار بیشتری به جستجو از سوی دارندگان گوشی‌های هوشمند را نشان می‌دهد.

 

عادات جستجو به وسیله تلفن همراه

تفاوت کلیدی بین جستجو به وسیله تلفن همراه و جستجو با وب معمولی این است که جستجوهای تلفن همراه، بیشتر از این که اطلاعاتی باشند، راهبردی هستند. این بدان معنی است که جستجوهای تلفن همراه اغلب با دانستن آنچه که به دنبالش هستند شروع می‌شود. مفهوم این موضوع این است که نام تجاری و نام محصول (و شاید حتی اصطلاحات رقیب) باید در مورد استراتژی کلید واژه جستجوی تلفن همراهی در نظر گرفته شود.

علاوه بر این، بر اساس گزارش شرکت نیلسن، کاربران تلفن همراه به جستجو علاقه دارند؛ یعنی آنها اغلب تمایل دارند با جستجو به سایت مورد نظرشان برسند، حتی اگر به درستی بدانند که به کدام سایت می‌خواهند برسند. این بدان معنی است که باید کاری کنید که سایتتان رتبه خوبی به دست آورد؛ به خصوص در مورد نام (نام تجاری یا نام دامنه سایت). به همین دلیل است که استراتژی سئوی تلفن همراه با دیگر ستادهای تبلیغاتی و تاکتیک‌های بهبود آدرس اینترنتیتان گره خورده است.

یکی دیگر از جوانب جستجو به وسیله تلفن همراه این است که کاربر به دنبال یک پاسخ مختصر و عملی برای یک مشکل خاص می‌گردد که معمولا در مورد مکان است. این نکته‌ای است که سایت شما به طور بالقوه می‌تواند شروع به ایجاد ترافیک به وسیله اصطلاحات جستجوی بیشتر کند. یک گزینه این است که تجارتتان (یا خلاصه از سایتتان) را در لیست نتایج محلی ثبت کنید. راه دیگر ارائه محتوایی مفید و مکانی است تا رتبه بهتری در نتایج معمولی به دست آورید.

روش‌های فزاینده‌ای وجود دارند که کاربر با آنها می‌تواند پرسش جستجو را وارد کند: صدا، عکس یا بارکد همگی می‌توانند برای جستجو در گوگل مورد استفاده قرار گیرند. علاوه بر این، نتایج ترکیبی از سوی جستجوی تلفن همراه گوگل، در جای مناسب، شامل ستون‌های زیر است: وب، تصاویر، محصولات، اخبار، مکان، دایرکتوری، فیلم‌ها و نتایج.

از آنجا که این ستون‌های جستجو به طور جداگانه ایندکس شده و برخی از آنها کوچکتر از بقیه هستند، امکان این وجود دارد تا در یک موقعیت رقابتی در یک یا چند ستون غیر متنی رتبه بهتری به دست آورد.

همچنین می‌توانید با کسب رتبه بهتر در چندین شاخص این ستون‌ها، بیشتر نتایج را در صفحه نتایج موتور جستجو از آن خود کنید.

در نهایت، با توجه به کاهش فضا در صفحه نمایش تلفن‌های همراه، رقابت برای رتبه‌های بالای صفحه افزایش یافته است. برخی از کاربران نمی‌توانند بیش از دو یا سه نتیجه را در بالای صفحه ببینند (به دستگاه بستگی دارد). و از آنجایی که استفاده از وب تلفن همراه نسبت به وب معمولی برای بیشتر کاربران چالش بر انگیز است، آنها ترجیح می‌دهند تا در دسترس‌ترین نتایج (یعنی چند نتیجه اول صفحه) را انتخاب کنند که همین موضوع اهمیت رتبه بالا را بهتر نشان می‌دهد.

 

اهمیت محتوای مناسب برای استفاده به وسیله تلفن همراه

محتوایی که به خوبی برای دستگاه‌های تلفن همراه فرمت بندی شده باشد مهمترین جنبه تلاش‌های سئوی شما برای تلفن همراه است. از آنجا که هدف موتورهای جستجو تامین مرتبط‌ترین محتوا برای جستجو کنندگان است، این موضوع اهمیت دارد که به جای مطالبی که فرمتی برای تلفن همراه‌ها تدارک ندیده‌اند، محتوایی را بیابند که برای دستگاه‌های تلفن همراه به خوبی فرمت بندی شده باشند.

محتوایی که تنها برای استفاده از طریق وب معمولی فرمت بندی شده باشد را سخت می‌توان در دستگاه‌های تلفن همراه خواند؛ به ویژه اگر دارای عکس بوده یا طولانی باشد.

بنابراین اگر از فرمت مناسب محتوا و ارائه آنها در دستگاه‌های تلفن همراه اطمینان حاصل نکنید، به دست آوردن رتبه بهتر، به ویژه در بخش‌های رقابتی، سخت خواهد بود.

 

سایت خود را به درستی برچسب گذاری کنید.

بهترین راه این است که نسخه ای جدا و مناسب سازی شده برای تلفن همراه از سایتتان تهیه کنید و آن را تحت یک دامنه با نام مشخص، زیر دامنه یا پوشه میزبانی کنید. نمونه‌هایی از دامنه، زیر دامنه یا پوشه‌های مخصوص برای سایت‌های تلفن همراه عبارتند از:

www.yoursite.mobi

m.yoursite.com

www.yoursite.com/m

 

این نکات را نیز در مورد سئو تلفن همراه در نظر داشته باشید:

  • ثبت نقشه XML سایت تلفن همراه برای موتورهای جستجو اهمیت دارد زیرا آنها هنوز در مرحله‌ای هستند که محتوای خوب سایت‌های تلفن همراه را بهشان معرفی کنید.
  • رابطه میان نسخه رایانه‌ای و تلفن همراه مهم است.

در حالی که به نظر می‌رسد در حال حاضر لینک‌های ورودی نقش کمتری در سئوی تلفن همراه داشته باشند، همچنان یکی از عوامل رتبه بندی محسوب می‌شوند. بنابراین، اگر این لینک‌های با کیفیت به صورت طبیعی ایجاد شوند، می‌توانند هم از سوی سایت معمولی و هم سایت تلفن همراه، باعث بهبود رتبه سایت گردند. یک مکتب فکری وجود دارد که می‌گوید لینک‌های ورودی از دیگر سایت‌های تلفن همراه ارزش بیشتری دارند زیرا نشان می‌دهند که یک سایت از نظر لینک دهنده ارزش ترافیک تلفن همراه را داشته است.

مشخص کردن کلمه «تلفن همراه» در محتوای یک سایت تلفن همراه نیز به نظر اهمیت دارد زیرا به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که بین این سایت و کاربران تلفن همراه ارتباطی وجود دارد.

از آنجا که جستجو به وسیله تلفن همراه، و به طور کلی فضای اینترنت تلفن همراه، نسبتا جدید و در حال توسعه است، در نظر داشتن این که نحوه رتبه بندی نتایج این جستجو تغییر خواهد کرد، اهمیت دارد.

به عنوان مثال، این نکته برای گوگل اهمیت دارد که هم سایت‌هایی با کیفیت و بهینه سازی شده برای تلفن همراه برای جستجوکنندگان به وسیله تلفن همراه و هم سایت‌هایی برای کسانی که جستجویشان را با کلمه «تلفن همراه» فیلتر کرده‌اند، ارائه دهد. بنابراین، انتظار می‌رود که صفحه اول پر از سایت‌های بهینه سازی شده برای تلفن همراه و برای اصطلاحات جستجوی رایج باشد. این مورد در حال حاضر زیاد رایج نیست زیرا هنوز محتوای با کیفیت و فرمت خوب برای تلفن همراه در دسترس موتورهای جستجو قرار نگرفته است.

هنگامی که چشم انداز اینترنت تلفن همراه با افزایش جمعیت روبرو شود، رقابت میان سایت‌های با کیفیت تلفن همراه (برای رتبه بندی اصطلاحات رایج) افزایش می‌یابد. سپس، به عنوان مثال، عواملی مانند حجم و اعتبار لینک‌های ورودی اهمیت بیشتری برای تشخیص قدرت و ارتباط میان رقبا پیدا خواهند کرد.

نتایج جستجوی تلفن همراه (در حال حاضر) ترکیبی از وبسایت‌های تلفن همراه و وبسایت‌های معمولی است.

می‌توانید از این موضوع به نفع خود استفاده کنید و با داشتن نسخه معمولی و نسخه تلفن همراه سایتتان، فرصت بیشتری برای قرار گرفتن در صفحه نتایج موتورهای جستجو قرار بگیرید.

این بدان معناست که کاربران تلفن همراه، که محتوایی با فرمت خوب از سایت شما برایشان اهمیت دارد، ممکن است از دیدن نسخه معمولی سایتتان در دستگاه تلفن همراهشان خسته شوند. ترافیک جستجویی که از این طریق به دست بیاید مفید نیست؛ زیرا تجربه بد کاربر باعث می‌شود که فرصت تبادل با آنها را از دست بدهید.

شما به یک استراتژی یکپارچه نیاز دارید تا بیشتر فرصت‌های جستجوی طبیعی را به دست آورید.

 

سایت درست را به کاربر برسانید.

برای اطمینان از این که نسخه مناسب سایت در دستگاه مورد استفاده دیده شود، چندین گزینه وجود دارد:

– سیاست «شناسایی و تغییر مسیر»: متغیر کاربر-محور به منظور شناسایی کاربران تلفن همراه به وبسایت معمولی و تغییر مسیر آنها به سایت تلفن همراه استفاده می‌شود. این رویکرد بهترین شیوه محسوب می‌شود.

– لینک کردن این دو سایت: در نسخه تلفن همراه سایت، یک لینک به سایت معمولی بگذارید و برعکس. این کار به کاربران اجازه می‌دهد تا خود نسخه مورد نظرشان را انتخاب کنند و وارد نسخه اشتباه نشوند. این بهترین شیوه برای قابلیت استفاده وب تلفن همراه است.

– اشاره به کلمه تلفن همراه در محتوای سایت تلفن همراه: این کار به موتورهای جستجو اجازه تشخیص سایت تلفن همراه را به عنوان مرتبط ترین نتیجه در جستجوی تلفن همراه را می‌دهد.

 

تجزیه و تحلیل تلفن همراه

تحلیل سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی تلفن همراه حوزه نسبتا جدیدی است. قابلیت پیگیری تاثیر ستاد تبلیغاتی‌تان نیز بخش مهمی از بازاریابی تلفن همراه خواهد بود زیرا هرکسی که در فناوری جدیدی سرمایه گذاری می‌کند به بازگشت سرمایه اش علاقه‌مند است.

تحلیل سنتی، با تمرکز بیشتر بر روی نسخه تلفن همراه وب، راه درازی در فراهم نمودن اطلاعات برای ما پیموده است؛ اطلاعاتی نظیر کلید واژه‌هایی که کاربران را به سایت جذب می‌کند، ارجاع دهنده‌هایی که استفاده شده‌اند، مدت زمان حضور کاربران در سایت و چندین معیار دیگر. شما می‌توانید به وسیله ابزارهای مختلف آماری از فعالیت‌های کاربرانتان به دست آورده، اطلاعاتی در مورد علت حضورشان پیدا کرده و با استفاده از این اطلاعات وبسایت و تبلیغات خود را بهبود ببخشید.

در حالی که استدلال برخی چنین است که هر دو حوزه با چالش جمع آوری داده روبرو می‌شوند، درکی وجود دارد که تحلیل تلفن همراه از لحاظ منابع داده‌های قابل اعتماد با چالش بیشتری روبرو خواهد شد.

اولین نکته‌ای که باید اذعان کرد این است که کاربران تحلیل تلفن همراه شاید به دنبال انواع مختلف داده‌ها باشند. با توجه به چالش‌های طراحی، اطلاعات اولیه شامل نوع دستگاه، شبکه و مرورگر مورد استفاده و سپس اطلاعاتی در مورد اندازه صفحه خواهد بود.

«یهودا فیلیپس» از شرکت «Metrics Insider» چالش‌های زیر را در تحلیل تلفن همراه فهرست وار ذکر کرده است:

– همه مرورگرهای تلفن همراه از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی‌کنند که این بدان معنی است که روش رایج جمع آوری اطلاعات در بسیاری از تلفن‌های همراه موجود نیست. بسته‌های تحلیل تلفن همراه باید به فکر روش‌های جایگزین مانند «بسته‌های شنود» یا دستیابی به فایل‌های لاگ باشند.

– تشخیص قابلیت‌های گوشی: این می‌تواند برای برخی از بسته‌ها چالش بر انگیز باشد و به عنوان قاعده ارائه نمی‌شوند. اگر این اطلاعات برای سایت شما اهمیت دارد، باید با دقت به بررسی بسته‌های تحلیل مورد استفاده‌تان بپردازید.

با این حال فرای این موارد، ابزارهای دیگری نیز وجود دارند که برای فراهم کردن داده‌های تحلیل تلفن همراه ایجاد شده‌اند. برخی از مورد بحث‌ترین آنها شامل پیشنهاداتی از سوی AdMob و آنالیزر گوگل می‌شوند که هر دوی آنها رایگان هستند.

آنالیزر گوگل برای تلفن همراه گزینه‌هایی برای ردیابی برنامه‌های کاربردی آیفون و اندروید و وبسایت‌های تلفن همراه ارائه می‌دهد. گزینه‌های از سوی سرور این ابزار را می‌توان برای پیگیری سایت‌های تلفن همراهی استفاده کرد که از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی‌کنند.

 

مزایا و معایب

تلفن همراه دارای جوانب مثبت بسیاری است اما چالش‌هایی نیز به همراه دارد. بسیاری از رسانه‌های بازاریابی به وسیله تلفن همراه به دانش کمی در زمینه مخاطب احتیاج دارند اما بازاریاب‌ها باید مراقب باشند که چه زمان ستادهای تبلیغاتی و برنامه‌های کاربردی پیچیده‌تر ایجاد کنند. اگر برای موفقیت یک ستاد تبلیغاتی به فرآیند آموزش گسترده ای نیاز بود، باید در مورد آن تجدید نظر کرد.

از آنجا که تلفن همراه وسیله‌ای بسیار شخصی است، پایه هر ستاد تبلیغاتی که بر اساس تلفن همراه کار می‌کند، باید کسب اجازه و حفظ حریم شخصی باشد. برخلاف ایمیل یا صفحات وب که فضایی بر روی صفحه برای توضیح حریم شخصی و اجازه وجود دارد، فضای موجود در تلفن همراه کوچک‌تر از آن است که بتوان این کار را انجام داد. مطمئن شوید که برای بازاریابی در شماره‌های تلفن موجود در پایگاه داده‌تان اجازه بسیار روشنی دارید. همچنین اطمینان یابید که کاربران به آسانی بتوانند از دریافت پیام‌های شما انصراف دهند.

سؤال‌ها