درس اول – مفاهیم اولیه تجارت و بازاریابی

درس اول - مفاهیم اولیه تجارت و بازاریابیReviewed by گروه آموزشی F1 on Jul 6Rating:

به دوره‌ «بازاریابی اینترنتی» خوش آمدید!

این دوره به شما کمک می‌کند که بتوانید با ابزارهای موجود در اینترنت و پتانسیل‌هایی که در فضای مجازی وجود دارد، به کسب و کار و تجارت خود رونق ببخشید.

همانطور که می‌دانید، امروزه بازاریابی یکی از بخش‌های مهم تجارت به شمار می‌رود.

با افزایش چشمگیر شمار کاربران اینترنت و با توجه به قابل دسترس بودن آن در سراسر جهان، امروزه کلیه تولید کنندگان و تاجران نیز ترجیح می‌دهند تا استراتژی‌هّای بازاریابی خود را از طریق اینترنت پیگیری کنند.

استفاده از بازاریابی اینترنتی، اطلاع رسانی را آسان‌تر و بهینه تر می‌کند. در این نوع بازاریابی، امکان هدف گیری دقیق مخاطب وجود دارد و هزینه‌های بازاریابی را به طرز چشمگیری (به دلیل ظرفیت‌های موجود در اینترنت) کاهش می‌دهد.

پیش از آنکه به مبحث «بازاریابی اینترنتی» بپردازیم، لازم است که با تعریف بازاریابی و همچنین با برخی مفاهیم کلیدی در تجارت و بازاریابی آشنا شویم.

 

بازاریابی چیست؟

تعاریف زیادی برای بازاریابی ذکر شده است. هرکس از دریچه دید خود بازاریابی را تعریف کرده است که در اینجا به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم.

تعریف نخست: بازاریابی یک پروسه اجتماعی و مدیریتی است که در آن افراد با توجه به احتیاجات و خواسته‌های خود اقدام به جابجا کردن و تبادل کالا یا خدمات می‌کنند.

تعریف دوم: بازاریابی هنر ایجاد مشتری و راضی نگه‌داشتن آن و ابدست آوردن سود برای خود است.

تعریف سوم: بازاریابی یعنی رساندن خدمات یا کالای مناسب به افراد درست در مکان مناسب در زمان مناسب و با قیمت مناسب است.

تعریف چهارم: بازاریابی یک روند اقتصادی است که در آن کالا یا خدمات بین ایجاد کننده آن و مصرف کننده با قیمت مشخص مبادله می‌شود.

مشخص است که تعاریف بالا و دیگر تعاریف ارائه شده هرکدام از زاویه‌ای خاص به تعریف بازاریابی می‌پردازند.

 

احتیاج، خواست، و تقاضا

یک بازاریاب موفق باید بتواند نیازها، خواست‌ها و تقاضاهای بازار هدف را بررسی کرده و بر اساس نتایج آن تصمیم گیری کند.

در این قسمت این سه مفهوم را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

– نیاز (Need) یک کمبود ذاتی است که  در وجود همه انسان‌ها قرار دارد. همه ما نیاز به غذا پیدا می‌کنیم  بنابراین نیاز یک مفهوم طبیعی در وجود هر انسان است. می‌توان گفت که اکثر نیازها در انسان‌ها مشترک هستند.

– خواسته (Want) در واقع شکل تامین نیاز است. به این معنی که وقتی انسان گرسنه می‌شود و می‌تواند غذای آماده بخورد و یا به رستوران رفته و ساندویچ بخورد. خواسته دقیقا چیزی است که یک بازاریاب می‌تواند روی آن اثر بگذارد. یعنی وقتی که شما گرسنه هستید به شما غذای خاصی مثلا غذای آماده یا سنتی را پیشنهاد دهد.

– تقاضا (Demand) خواسته‌ای است که با قدرت خرید همراه است. به طور مثال اگر فرد غذای ایتالیایی دوست دارد، باید بتواند هزینه خرید آن را بپردازد تا آن خواسته به تقاضا تبدیل شود. در غیر این صورت این خواسته  تبدیل به تقاضا نمی‌شود و باید با قدرت خرید همراه باشد.

 

عناصر هشت گانه آمیخته بازاریابی

 عناصر هشت گانه آمیخته بازاریابی عواملی هستند که مدیران بازاریابی به منظور به حداکثر رساندن رضایت مشتریان در بازار هدف می‌توانند تحت کنترل قرار دهند.

در دهه شصت چهار عنصر آمیخته بازاریابی توسط «مک ‌کارتی» معرفی شد. در سالهای بعد با گسترش و پیشرفت علم بازاریابی چهار عنصر دیگر هم برای شرکت‌های خدماتی اضافه شده و به هشت عنصر افزایش پیدا کرد که چون تمامی آنها با حرف P آغاز می‌شوند به آن 8P می‌گویند. در ادامه به طور خلاصه به بررسی هر یک از آنها می‌پردازیم.

 

۱- محصول (Product)

محصول به هر اندازه‌ای که بتواند خواسته‌های یک فرد را برآورده کند دارای ارزش است. دقت کنید که محصول تنها اشیای فیزیکی نیست. یک خدمت و سرویس هم می‌تواند یک محصول باشد. به عنوان مثال محصول یک وکیل می‌تواند مشاوره او به مشتریانش باشد.

 

۲- قیمت (Price)

قیمت مبلغی است که مشتری یک کالا یا خدمات در ازای به دست آوردن آن حاضر است بپردازد. برای قیمت گذاری یک کالا باید عوامل زیادی را در نظر گرفت. قیمت باید به اندازه‌ای باشد که از نظر خریدار دارای ارزش برابر با کالا باشد در غیر این صورت در یک بازار رقابتی مشتری به راحتی از خرید آن کالا یا خدمات سر باز میزند.

 

۳- مکان (Place)

مکان یا کانال توزیع یکی از عوامل مهم در بازاریابی است. با توجه به افرایش رقابت در بازار مکان مناسب یکی از عوامل اصلی در جذب و نگهداری مشتری است.  مشتری باید به راحتی به مکان دسترسی داشته باشد و خدمات باید به سرعت در اختیار مشتری قرار بگیرد.

 

۴- ترفیع (Promotion)

چهارمین عنصر ترفیع است. ترفیع شامل فعالیت‌های است که یک شرکت انجام می‌دهد تا اطلاعات درباره محصولات به درستی و به موقع در اختیار خریدار و مصرف‌کننده قرار بگیرد. به عنوان مثال می‌توان به تبلیغات، جشنواره تخفیف و روابط عمومی اشاره کرد.

 

۵- روند یا فرایند (Process)

تجربه خرید در دنیای جدید هر روز اهمیت بیشتری برای بازاریاب‌ها پیدا میکند. زیرا هرچه مشتری احساس بهتری در هنگام خرید داشته باشد احتمال برگشتن او بیشتر است. اطمینان دادن به مشتری برای اینکه شما یک کسب و کار قوی دارید و میتوانید از خدمات و کالای خود به درستی پشتیبانی کنید باعث اطمینان خاطر مشتری می‌شود.

 

۶- امکانات و دارایی‌های فیزیکی (Physical Environment)

ظاهر و امکانات فیزیکی موسسه یکی از عوامل موثر در جذب و راضی نگه داشتن مشتری محسوب می‌شود. مشتریان با توجه به امکانات فیزیکی و بصری، ابزارهای ارتباطی، تجهیزات به کار رفته و غیره در مورد موسسه اظهار نظر کرده و این امکانات می‌توانند در نگرش مشتری موثر باشند.

 

۷- کارکنان (People)

تمامی کارکنان یک موسسه مخصوصا آنهایی که به طور مستقیم با مشتری در ارتباط هستند نقش بسیار حیاتی در شکل دادن به تجربه مشتری از آن موسسه ایفا می‌کنند.

 

۸- بهره‌وری و کیفیت (Productivity and Quality)

موسسه شما چه راهی را برای ارائه یک سرویس خوب به مشتری برگزیده است؟ این قسمت بیشتر در مورد چگونگی انتقال سرویس و یا کالا به مشتری صحبت می‌کند نه درباره مدیریت قیمت و پایین آوردن هزینه‌ها. به خاطر داشته باشید که همیشه شما باید به خواست مشتری توجه کنید و با توجه به آن کالا یا سرویسی با حداقل قیمت و حداگثر کیفیت ممکن ارائه دهید.

سؤال‌ها