درس نهم – تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک یا PPC (بخش اول)

درس نهم - تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک یا PPC (بخش اول)Reviewed by گروه آموزشی F1 on Jul 7Rating:
Want create site? With Free visual composer you can do it easy.

تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک یا PPC یک سیستم تبلیغاتی است که در آن تبلیغ کننده تنها به ازای هر کلیک روی آگهی پول پرداخت می‌کند؛ از این رو پرداخت به ازای هر کلیک نام گرفته است.

در حالی که این اصطلاح بیشتر به سیستم‌های تبلیغاتی ارائه شده توسط موتورهای جستجو، مانند گوگل، بینگ و یاهو! اطلاق می‌شود، آگهی‌های پرداخت به ازای هر کلیک در سایت‌های محتوا و شبکه‌های اجتماعی نیز استفاده می‌شود.

فرمت‌های رایج این نوع تبلیغات، از متنی ساده شروع می‌شوند و به بنرهای فلش و حتی آگهی‌های ویدئویی نیز می‌رسند. تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک باعث ایجاد انقلابی دوباره در صنعت تبلیغات آنلاین شده است و امروزه، این نوع تبلیغات ۹۹ درصد از درآمد گوگل را تشکیل می‌دهند. گوگل درآمد خود را در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۰ مبلغ ۸.۴۴ میلیارد دلار و افزایش ۲۶ درصدی نسبت به سه ماهه چهارم سال ۲۰۰۹ گزارش کرده است. حتما شما هم به این فکر می‌کنید که تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک تجارتی عظیمی است!

در این درس ما بر تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک در موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی می‌پردازیم.

حتما تاکنون متوجه آگهی‌های پرداخت به ازای هر کلیک در موتورهای جستجو شده‌اید. این نوع تبلیغات نتایجی هستند که در بخش «لینک‌های دارای حامی مالی» فهرست‌وار آمده‌اند. ممکن است در بالای صفحه نتایج و معمولا در یک کادر یا در سمت راست صفحه نتایج ظاهر شوند.

تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک در موتورهای جستجو بر اساس کلید واژه است؛ این بدان معنی است که بر پایه اصطلاح مورد جستجویی قرار دارد که کاربر در موتور جستجو وارد می‌کند. اصطلاح جستجو ممکن است یک کلمه ای یا چند کلمه ای باشد. گاهی اوقات جستجو با بیش از یک کلمه را به عنوان «عبارت کلیدی» یا «عبارت کلیدواژه‌ای» می‌شناسند.

برای شروع و قبل از خواندن ادامه بحث به گوگل ادوردز Google AdWords از این آدرس رفته و یک اکانت برای خود بسازید.

حال بعد از مطالعه مطالب می‌توانید به صفحه گوگل ادووردز برگشته و مراحل آماده سازی تبلیغات خود را انجام دهید.

نکته: توجه کنید که این سایت از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند و شما نیاز به آشنایی به زبان انگلیسی یا یکی از زیانهای پشتیبانی شده دارید.

پیش از باز کردن این مبحث، بهتر است با برخی اصطلاحات و مفاهیم اساسی در این باره آشنا شویم:

 

اصطلاحات و مفاهیم اساسی

– مرکز تبلیغات (adCenter)

پلتفرم تبلیغاتی مایکروسافت. فراهم کننده آگهی‌های پرداخت به ازای هر کلیک برای موتورهای جستجوی بینگ و یاهو!.

– AdWords

سیستم تبلیغاتی پرداخت به ازای هر کلیک شرکت گوگل.

 

– هزینه پرداخت شده به ازای هر کلیک CPC

زمانی که بر روی لینکی کلیک شود، پول پرداخت می‌شود.

– CPM

مبلغ پرداخت شده به ازای هر ۱۰۰۰ بازدید از یک آگهی.

 

– نرخ کلیک CTR

نرخ کلیک: کلیک تقسیم بر میزان تاثیر (درصد)

 

– شبکه نمایش

وبسایت‌های محتوا که خدمات تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک از سوی یک تولیدکننده، مانند AdWords ارائه می‌کنند.

 

پرداخت به ازای هر کلیک PPC

تبلیغ کننده تنها به ازای هر کلیک روی آگهی پول پرداخت می‌کند.

 

نمره کیفی Quality Score

معیاری که توسط AdWords شرکت گوگل مورد استفاده قرار می‌گیرد تا میزان ارتباط یک کلید واژه به متن آگهی و به پرسش جستجو را نشان دهد.

 

چگونگی عملکرد تبلیغات PPC

تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک برای تعدادی از کانال‌ها و پلتفرم‌ها استفاده می‌شود. تبلیغ کننده به سادگی تنها زمانی پول پرداخت می‌کند که کاربری بر روی آن آگهی کلیک کند.

تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک معمولا به شکل حراج انجام می‌شود؛ بنابراین تبلیغ کنندگان مزایده‌هایی را بر اساس معیارهایی خاص به نمایش می‌گذارند. پلتفرم‌های تبلیغاتی زمان واجد شرایط شدن آگهی‌ها برای نمایش را مشخص کرده و به شکلی مناسب ارائه می‌کنند. سپس زمانی که کاربری بر روی آگهی کلیک کرد، تبلیغ کننده به پلتفرم تبلیغاتی پول پرداخت می‌کند.

 

پلتفرم تبلیغاتی

وظایف یک پلتفرم تبلیغاتی در این اینترنت به شرح زیر است:

آگهی را به منظور تطابق با دستور العمل‌های ویرایشی بررسی می‌کند.
آگهی را بر اساس پرسش‌های جستجوی مرتبط یا دیگر معیارها نمایش می‌دهد.
رتبه آگهی را بر اساس حداکثر میزان پیشنهاد تبلیغ کننده و ارتباط آگهی مشخص می‌کند (که شامل عواملی مانند نرخ کلیک، مطلب آگهی، ارتباط میان کلیدواژه و صفحه هدف می‌شود.)
تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک را بر اساس نوع محیطی که آگهی ظاهر می‌شود، می‌توان به دو دسته‌ی زیر تقسیم کرد:

۱- تبلیغات PPC بر اساس جستجو: این مورد اغلب تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک را تشکیل می‌دهد و همان ایده‌ای است که بیشتر مردم از این گونه تبلیغات در ذهن دارند. این نوع PPC به آگهی‌هایی اشاره دارد که در صفحات نتایج موتورهای جستجو ظاهر می‌شوند. این آگهی‌ها اغلب متنی هستند اما فرمت‌های دیگری نیز از این نوع تبلیغ وجود دارند. پلتفرم‌های موجود برای این نوع آگهی‌ها شامل AdWords گوگل و Adcenter مایکروسافت هستند.

۲- تبلیغات نمایشی: تبلیغات نمایشی می‌توانند آگهی‌های متنی یا بنری باشند. پلتفرم‌های موجود برای مدیریت این آگهی‌ها شامل AdWords گوگل و AdDynamo می‌شوند. هدفمندسازی بر اساس بافت (محتوای صفحه) یا رفتار (بر اساس رفتار کاربری که آگهی برای او به نمایش در می‌آید) صورت می‌گیرد.

۳- تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی: این نوع تبلیغات نیز فضای رشد قدرتمندی برای تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک بوجود آورده است. آگهی‌ها برای کاربران شبکه‌های اجتماعی به نمایش در می‌آید. هدفمند سازی تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی اغلب رفتاری و بر اساس علایق کاربران یا بر اساس اطلاعات جمعیت شناختی صورت می‌گیرد؛ اما می‌تواند بر پایه کلید واژه یا محتوا نیز باشد (به خصوص برای تبلیغات در یوتیوب).

 

تبلیغات متنی

تبلیغات تمام متنی معمولا در موتورهای جستجو استفاده می‌شوند اما می‌توانند در شبکه‌های نمایشی و در تبلیغات یوتیوب نیز از آنها بهره برد.

تمام تبلیغات متنی از یک فرمت تبیعت می‌کنند:

«عنوان

دو خط مطلب آگهی، که می‌توان آن را در یک خط نیز نمایش داد.»

بازاریابی اینترنتی

نمونه‌ای از تبلیغ در وب‌سایت گوگل؛ به روش قرار داده شدن جملات اصلی و غیر اصلی دقت کنید.

آدرس اینترنتی نشان داده شده لزوما آدرسی نیست که کاربر روی آن کلیک می‌کند. این آدرس‌ها در زمان نوشتن متن آگهی به عنوان آدرس نمایشی (چیزی که در آگهی نمایش داده می‌شود) و آدرس مقصد (آدرس فعلی صفحه) شناخته می‌شوند.

آدرس اینترنتی نمایشی گاهی اوقات vanity URL خوانده می‌شود که به معنی قسمت انتهایی آدرس اینترنتی است. هدف باید فرستادن کاربران به صفحه وب یا در صورت امکان، آگهی PPC متناسب با جستجویشان باشد. به این کار ارتباط دهی عمیق می‌گویند.

آدرس اینترنتی نمایشی باید از همان دامنه آدرس اینترنتی مقصد باشد. گوگل تنها یک آگهی از هر آدرس اینترنتی نمایشی را به تصویر می‌کشد.

موتورهای جستجو تعداد کاراکترهای مجاز در هر خط را محدود کرده‌اند. همچنین محدودیت‌هایی در مورد آنچه باید بر روی آگهی بنویسید نیز وجود دارد. در اینجا چند دستورالعمل ویرایشی از AdWords گوگل آورده شده است:

عنوان: حداکثر ۲۵ کاراکتر
خط ۱: حداکثر ۳۵ کاراکتر
خط ۲: حداکثر ۳۵ کاراکتر
آدرس اینترنتی نمایشی: حداکثر ۳۵ کاراکتر
علامت تعجب تکرار نشود.
هیچ کلمه ای نباید به طور کامل با حروف بزرگ نوشته شود.
کلمات بی معنی نباید استفاده شوند.
نباید از کلماتی مانند «برترین»، «درجه یک» یا صفات عالی استفاده شود؛ مگر آن که یک منبع شخص ثالث این موضوع را تایید کند.
می‌توان از کد محصولات استفاده کرد.
مطلب نوشته شده در آگهی، در اکثر موارد، باعث جلب توجه، انتقال پیام و ترغیب به انجام عمل است. معمولا هیچ عکسی برای تکمیل متن وجود ندارد. به همین دلیل است که نوشتن یک متن آگهی کارآمد مهارتی بسیار مهم در تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک است.

 

ضمیمه‌های آگهی

در اغلب موارد گوگل امکان گذاشتن اطلاعات اضافه‌ای را در کنار تبلیغات شما فراهم میکند که به آن ضمایم آگهی(Ads Extension) می‌گویند.

این ضمایم آگهی برای یک تبلیغ کننده PPC راهی برای نمایش اطلاعات اضافی به همراه آگهی فراهم می‌کند و در عین حال با محدودیت‌های استاندارد متن آگهی نیز تناقضی ندارند.

ضمایم آگهی‌ها شامل محدودیت کاراکتر آگهی‌ها نمی‌شوند.

گوگل در حال حاضر ضمیمه‌های آگهی متنی زیر را ارائه کرده است:

 

– ضمایم مکانی (Location Extension)

این ضمایم برای آگهی‌های محلی هستند و به شما اجازه می‌دهند تا اطلاعات مانند آدرس یا عکس‌های مکانی را در آگهی خود قرار دهید. برای استفاده از این ضمیمه می‌بایست حساب کاربری AdWords و حساب محلی تجاری شما (Google Places) به یکدیگر لینک شده باشند.

 

– افزودن لینک‌های سایت (Ad Sitelinks)

این ضمیمه به شما اجازه می‌دهد تا چهار لینک، که هرکدام آدرس اینترنتی مقصد منحصر به فرد خود را دارند را در آگهی قرار دهید. متن آدرس باید حداکثر ۳۵ کاراکتر داشته باشد. فایده این ضمیمه، جذب کاربران از تنها یک آگهی به بخش‌های مرتبط بیشتری در سایت شماست. این چهار لینک به غیر از آدرس نمایشی هستند. آنها برای تبلیغات در مورد کلیدواژه‌های کلی‌تر مناسب هستند.

 

– ضمایم تلفنی (Phone Extensions)

این ضمیمه به شما اجازه می‌دهد تا یک شماره تلفن محلی را در خط پایین متن آگهی قرار دهید.

 

– ضمایم محصول (Product Extensions)

با اتصال حساب AdWords خود به حساب مرکز تجاری گوگل و فراهم نمودن خوراک/فید محصولات می‌توانید تصاویر محصولتان را نیز، در صورت وجود، در آگهی‌های PPC‌ بگنجانید. این کار به ویژه برای تبلیغ کنندگان تجارت الکترونیک مفید است.

 

متن و تصویر (واحد فضای آگهی فیس‌بوک)

آگهی‌های پرداخت به ازای هر کلیک فیس‌بوک می‌توانند برای ایجاد ترافیک برای صفحات، اتفاقات، برنامه‌ها یا گروه‌های فیس‌بوک استفاده شود. می‌توان از برای برای ایجاد ترافیک برای یک وبسایت خارجی نیز بهره برد.

آگهی فیس بوک از موارد زیر تشکیل شده است:

عنوان (حداکثر ۲۵کاراکتر) که به آدرس اینترنتی مقصد (و یا آدرس فیس بوک مقصد) مرتبط می‌شود.
تصویر (۱۱۰x۸۰ یکسل)
متن آگهی (حداکثر ۱۳۵کاراکتر)
بافت اجتماعی، که به بینندگان آگهی این اجازه را می‌دهد تا بدانند کدام یک از دوستانشان با این آگهی تعامل برقرار کرده اند.

 

آگهی‌های بنر (شبکه‌های نمایشی و اجتماعی)

تبلیغات بنر، بر پایه تبلیغات به ازای هر کلیک، از طریق پلتفرم‌های تبلیغاتی بسیاری پشتیبانی می‌شود. بیشتر اندازه‌های استاندارد بنر در دسترس هستند. AdWords گوگل آگهی‌هایی با رسانه‌های غنی می‌سازد.

آگهی‌ها از بنرهای ساده با فرمت GIF شروع می‌شوند و به بنرهایی با رسانه‌های غنی، با آدرس‌های مقصد متعدد و بنرهای ویدئویی می‌رسند. اندازه‌های موجود برای بنر در شبکه نمایش گوگل شامل موارد زیر می‌شوند (همه بر اساس پیکسل هستند):

Mobile leaderboard (300 x 50)

Leaderboard (728 x 90)

Banner (468 x 60)

Small Square (200 x 200)

Skyscraper (120 x 600)

Wide Skyscraper (160 x 600)

Square (250 x 250)

Medium Rectangle (300 x 250)

Large Rectangle (336 x 280)

 
ممکن است بنر‌ها متحرک، ایستا یا فلش باشند اما حجم آنها باید زیر ۵۰ کلیوبایت باشد.
به یاد داشته باشید که شبکه تبلیغاتی اغلب شامل یک پوشش کوچک گرافیکی در انتهای آگهی نیز می‌شود که برای این کار، اندازه آگهی شما را تغییر نمی‌دهد. برای جلوگیری از پوشانده شدن آگهی خود می‌توانید چند پیکسل فضای سفید در پایین آگهی قرار دهید.

برای تمام آگهی‌ها باید یک آدرس اینترنتی مقصد فراهم کنید. برخی از آگهی‌هایی که از رسانه‌های غنی بهره می‌برند به شما اجازه می‌دهد تا آدرس‌های اینترنتی مقصد متعددی را به کار ببرید.

آگهی‌های پرداخت به ازای هر کلیک به شیوه‌های مختلفی هدفمند می‌شود؛ از هدفمند سازی کلید واژه در موتورهای جستجو گرفته تا هدفمند سازی رفتاری و جمعیت شناختی در شبکه‌های اجتماعی.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

سؤال‌ها