درس ششم – تبلیغات نمایشی (بخش دوم)

درس ششم - تبلیغات نمایشی (بخش دوم)Reviewed by میثم عربی on Jul 7Rating:

در درس قبل با برخی از مفاهیم اساسی تبلیغات نمایشی در اینترنت آشنا شدیم. در این درس مفاهیم بیشتری را خواهیم آموخت و به شیوه‌های استفاده از آن در جهت یک بازاریابی موفق اینترنتی خواهیم پرداخت.

 

سرور آگهی Ad Servers

سرور آگهی به سروری میگویند که آگهی‌های تبلیغاتی بر روی آن ذخیره شده و در صورت نیاز به کاربر نشان داده می‌شود. این سرورها ممکن است بر روی سرور خود سایت قرار داده شود و فقط به همان سایت سرویس بدهد یا اینکه در صورت زیاد بودن حجم ترافیک شبکه یا تغذیه کردن وبسایت‌های مختلف از آن بر روی سرور جداگانه قرار داده شود.

 

مزایایی سرور آگهی

به جای فرستادن عکس یا ویدئو حاوی تبلیغ، می‌توان این عکس یا ویدئو را در یک سرور ذخیره کرده و فقط لینک آن را به وبسایت‌های تبلیغ کننده فرستاد. در این صورت تبلیغ کننده لینک را بر روی سایت خود اجرا کرده و عکس یا ویدئو تبلیغ دیده می‌شود. مزیت این روش این است که شما به راحتی می‌توانید تغییرات مورد نظر را در روی فایل خود اجرا کرده و این تغییرات در تمامی وبسایت‌هایی که شما بر روی آن تبلیغ می‌کنید به صورت همزمان انجام می‌گیرد و دیگر نیاز به تماس با تک‌تک این وب سایت‌ها نیست.

به صورت کلی زمانی که شما تمامی تبلیغات خود را بر روی یک سرور آگهی قرار داده و مدیریت آن به صورت متمرکز انجام می‌گیرد، باعث می‌شود که امکان رهگیری و آنالیز بهتری از فعالیت‌های تبلیغی آنلاین خود داشته باشید.

یک سرور آگهی خوب به تبلیغ کننده اطمینان می‌دهد که آنچه در ازایش پول داده است را به دست آورد. یک سرور تبلیغاتی شخص ثالث خوب باید از فعالیت‌های جعلی، مانند کلیک تقلبی، دوری کند. یک سرور آگهی همچنین باید هدفمند سازی تبلیغات نمایشی را به شکل کاملی انجام دهد. نمونه‌هایی از سرور آگهی شخص ثالث عبارتند از: Double Click، Atlas و MediaMind.

 

پیگیری

قابلیت پیگیری تبلیغات آنلاین چیزی است که باعث برتری آن نسبت به تبلیغات سنتی شده است. بدین معنی که تبلیغات دهنده می‌تواند به راحتی تعداد دفعاتی که آگهی دیده شده و تعداد دفعاتی که بر روی آن آگهی کلیک شده را ببیند. در صورتی که این در تبلیغات سنتی تقریبا غیر ممکن و ناشدنی است.

همان طور که پیشتر گفته شد، پیگیری باید در وبسایت پیگیری ادامه یابد تا میزان موفقیت آگهی و ایجاد دستمزد بیشتر برای سایت مشخص شود. علاوه بر پیگیری آگهی‌های دیده شده و کلیک شده، شبکه‌های تبلیغاتی همچنین می‌توانند اطلاعاتی در مورد افرادی که آگهی را دیده و کسانی که عکس العملی روی آن نشان داده‌اند فراهم کنند. در اینجا برخی از اطلاعاتی که قابل فراهم شدن هستند را می‌بینیم:

عکس شماره یک: نمونه‌ای از اطلاعات استخراج شده توسط نرم‌افزار Google Analytics


بازاریابی اینترنتی

بسیاری از سرورهای آگهی شخص ثالث یک کوکی Cookie برای میزان تاثیر آگهی، و نه فقط برای تعداد کلیک‌ها، تنظیم می‌کنند؛ با استفاده از کوکی پیگیری تبادلات پنهانی نیز ممکن خواهد بود. به عبارت ساده‌تر، نه تنها سرور آگهی اطلاعات آخرین کلیک، بلکه اطلاعات آخرین بازدید را نیز پیگیری می‌کند، یا حتی زمانی که یک کاربر یک آگهی را می‌بیند، روی آن کلیک نمی‌کند بلکه بعد از دیدن آگهی به آن وبسایت می‌رود (چه با تایپ آدرس اینترنتی یا جستجوی سایت).

سرور آگهی با استفاده از این اطلاعات می‌تواند نمایش تبلیغات را هدف گرفته و به تبلیغ کنندگان کمک کند تا ستادهایشان را بهینه سازی کرده و بیشترین عملکرد را داشته باشند.

 

هدف قرار دادن و بهینه سازی

سرورهای آگهی به تعداد زیادی از وبسایت‌ها آگهی ارائه می‌کنند و می‌توانند کاربرانی که از وبسایت بازدید می‌کنند را با استفاده از کوکی یا آدرس IPشان ردیابی کنند.

این بدان معنی است که سرورهای آگهی می‌توانند خدمات زیر را به تبلیغ کنندگان ارائه کنند:

عدم تکرار: سرور آگهی تعداد دفعاتی که یک کاربر یک آگهی را در یک نشست یا یک بازه زمانی می‌بیند محدود می‌کند. به عنوان مثال می‌توان سیستم را طوری تنظیم کرد که آگهی برای کاربران یک کشور خاص فقط دو بار در روز نمایش داده شود.

– ترتیب بندی: شبکه می‌تواند اطمینان حاصل کند که یک کاربر آگهی‌ها را با نظم مشخصی می‌بیند.

– انحصار: می‌توان اطمینان داشت که تبلیغات رقبای مستقیم در یک صفحه به طور همزمان دیده نمی‌شوند.

– هدفمندسازی بر پایه جغرافیا: تبلیغات آنلاین توانایی هدف قرار دادن بازار بر اساس کشور، استان یا شهرستان را داشته و حتی می‌تواند آنها را تا خاص‌ترین ویژگی مانند آدرس IP محدود کند. این ویژگی به طور اخص در تبلیغات موبایل بسیار کاربرد دارد و کسب و کار‌های محلی می‌توانند تبلیغات خود را به مشتریانی که نزدیک آنها هستند نشان دهند.

– نوع شبکه/مرورگر: می‌توان بازارها را بر اساس نوع شبکه یا مرورگر مانند موزیلا فایرفاکس، اینترنت اکسپلورر، گوگل کروم و اپل سافاری مورد هدف قرار داد.

– نوع اتصال: می‌توان کاربران را بر اساس نوع اتصال اینترنتشان دسته بندی کرده و مورد هدف قرار داد؛ به عنوان مثال آیا آنها از پهنای باند استفاده می‌کنند یا از اتصال دیال آپ.

– روز و زمان: تبلیغ کنندگان می‌توانند ساعاتی از روز یا روزی از هفته را انتخاب کنند تا تبلیغشان به نمایش در بیاید. این کار معمولا به هدف مشتری و یا خود محصول ارتباط دارد.

– خدمات اجتماعی: وبسایت‌ها اطلاعات جمعیت شناختی در مورد کاربران به دست آورده و سپس برای هر کاربر تبلیغات هدفمند و مرتبط نشان می‌دهند. به عنوان مثال، فیس‌بوک به تبلیغ کنندگان اجازه می‌دهد تا ویژگی‌هایی برای کاربران مشخص کرده و سپس برای کاربرانی با همان ویژگی‌ها آگهی نمایش داده می‌شود. مثلا یک سایت موسیقی می‌تواند تبلیغات خود را فقط به کاربرانی نشان دهد که علاقه به موسیقی دارند.

– هدفمندسازی رفتاری: سرور آگهی از مشخصات یک کاربر استفاده کرده (که با توجه به وبسایت‌هایی که کاربر بازدید می‌کند مشخص می‌شود) تا مشخص کند چه نوع آگهی در طول بازدید به او نشان داده شود.

به عنوان مثال، شاید سرور آگهی بخواهد که آگهی‌هایی برای بیمه حیوانات خانگی روی یک صفحه خبری و برای کاربری نمایش داده شود که پیش از آن از بخش حیوانات یک سایت رسانه عمومی بازدید کرده باشد. روش دیگری برای هدفمندسازی رفتاری این است که پارامترهایی تنظیم شوند تا زمان نمایش یک آگهی خاص مشخص شود. به عنوان مثال، اگر کاربر قبلا روی تبلیغات بنری در مورد آزمون رانندگی کلیک کرده و در حال حاضر برای این آزمون ثبت نام کرده باشد، دیگر این آگهی را از سوی تبلیغ کننده نخواهد دید و آگهی دیگری برایش به نمایش در می‌آید، زیرا کاربر پیش از آن به آن آگهی پاسخ داده است.

– تبلیغات بر اساس بافت: سرور آگهی، تبلیغات مطلوبی را بر اساس محتوای صفحه نمایش می‌دهد. به عنوان مثال، سرور آگهی، در یک مقاله درمورد تعطیلات در اروپا با دوچرخه کوهستانی، آگهی‌هایی را در مورد دوچرخه کوهستانی جدید، تبلیغاتی از سوی شرکت‌های مسافرتی در مورد پرواز به اروپا و یا آگهی بیمه مسافرت‌های ماجراجویانه نمایش می‌دهد.

 

معایب تبلیغات آنلاین

مشکلات فنی

ماهیت بسیاری از تبلیغات نمایشی ایجاد مزاحمت است بنابراین اغلب برنامه‌های مسدود کننده پاپ آپ می‌توانند از نمایش آگهی‌ها توسط تبلیغ کننده جلوگیری کنند.

 

سرعت اتصال

پهنای باند نیز می‌تواند مشکل ایجاد کند، اگرچه این مشکل در حال کاهش است. با این حال شرکت‌های تبلیغاتی باید بر اساس اطلاعات جمعیت شناختی برنامه ریزی کنند. به عنوان مثال، داروهای مشکلات قلبی احتمالا بیشتر به درد جمعیت سالمند می‌خورد که سطح مالی پایین‌تر و سرعت اینترنت کمتری دارند.

 

خستگی از تبلیغات

به علت آسانی تبلیغ حجم زیادی از تبلیغات به مشتری نشان داده می‌شود. فناوری‌های جدید باعث شده است که در زمان کوتاهتر بتوان تبلیغات را آماده و به مشتری نشان داد. این عوامل باعث می‌شود که بازار از تبلیغات اشباع شده و باعث خستگی مصرف کننده شده و در نهایت مصرف کننده ممکن است تبلیغات را نادیده بگیرد.

 

مسدودکننده‌های آگهی

علاوه بر این که بیشتر مرورگرهای حال حاضر دارای مسدود کننده پاپ آپ هستند، برنامه‌های جانبی دیگری نیز، مانند AdBlock Plus، در مرورگر موزیلا فایرفاکس و کروم وجود دارد که مانع نمایش آگهی‌ها در صفحات وب می‌شود.

سؤال‌ها