درس چهارم – بازاریابی از طریق پست الکترونیکی (بخش دوم)

درس چهارم - بازاریابی از طریق پست الکترونیکی (بخش دوم)Reviewed by May be on Jul 6Rating:

در درس قبل با دستورالعمل‌های عمومی طراحی ایمیل و ویژگی‌های کلی یک بازاریابی از طریق پست الکترونیکی آشنا شدیم. در این درس به موارد دیگر مرتبط با بازاریابی ایمیلی خواهیم پرداخت.

 

ایمیل و تصاویر

وقتی می‌خواهید عکسی به ایمیل خود ضمیمه کنید، بهتر است از طریق تنظیمات نرم‌افزار ایمیلی که از آن استفاده می‌کنید، عکس را طوری ضمیمه کنید که به هنگام باز شدن ایمیل، تصویر نیز دیده شود.

به یاد داشته باشید که بسیاری از برنامه‌های مدیریت ایمیل به طور پیش فرض بر روی عدم نمایش عکس تنظیم شده اند. راه دیگری هم وجود دارد که در ایمیل خود مشخص کنید که آیا کاربر می‌خواهد عکس‌های ایمیل را برای نمایش فعال کند یا خیر.

برای انتقال مفاهیم پر اهمیت از عکس استفاده نکنید. مطمئن شوید که متن ایمیل در عکس گنجانده نشده باشد.

نکاتی برای استفاده از تصاویر در طراحی ایمیل:

– تصاویر پس زمینه به خوبی در ایمیل نمایش داده نمی‌شوند. به عنوان مثال، جی‌میل، هر ویژگی مربوط به تصویر پس زمینه را نادیده می‌گیرد. با این حال یک رنگ پس زمینه بلوک به خوبی در بیشتر برنامه‌های مدیریت ایمیل نمایش داده می‌شود.

– زمانی که تصاویری در HTML خود ارائه می‌کنید، لازم است که طول و عرض هر عکس را اعلام کنید تا از نمایش آن در بیشتر برنامه‌های مدیریت ایمیل اطمینان یابید.

 

فراخوان به عمل ((Call to Action

طراحی ایمیل باید از «فراخوان به عمل» ایمیل شما پشتیبانی کند. به این معنی که کاربر را متقاعد کند تا مثلا بر روی یک لینک کلیک کرده، فایلی را دانلود کند و یا عملی انجام دهد که هدف شما از فرستادن ایمیل است.  فراخوان‌های به عمل می‌توانند متن‌های لینک شده یا تصاویری باشند که شبیه گزینه‌ها هستند. اما فراموش نکنید که اگر تصاویر مسدود شده باشند، گزینه‌ها هم مسدود خواهند شد.

بنابر یکی از نظرسنجی‌ها، ۷۲ درصد از بازاریاب‌های ایمیلی اعتقاد دارند که تصاویر گزینه‌ها بهتر از متن‌های لینک شده عمل می‌کنند (شورای تجربه پست الکترونیک ۲۰۰۷). زمانی که شما برای فراخوان به عمل از گزینه‌های تصویری مانند «رزرو کنید» یا «بیشتر بدانید» استفاده می‌کنید دیگر نباید ایمیل خود را انباشته از تصاویر کنید و بهتر است که برای لینک‌های اضافی از لینک متنی بهره ببرید.

متن یک فراخوان به عمل بسیار مهم است. متنی که به خوبی پیش نویس شده باشد تفاوت زیادی در عملکرد بازاریابی شما به وجود می‌آورد. بار دیگر با چند آزمایش مشخص کنید که چه نوع متنی بیشترین میزان کلیک و بالاترین میزان تبدیل را برای شما به ارمغان می‌آورد.

باید طراحی انجام شده درهمه سیستم‌های مدیریت ایمیلی مانند گوگل و یاهو مورد آزمایش قرار بگیرد تا از نمایش واضح آن اطمینان حاصل شود. مطمئن شوید که تصاویر در یک راستا بوده و متن واضح و روشن باشد و تمام لینک‌ها کار می‌کنند.

 

روش تبلیغاتی ایمیلی را در دیگر کانال‌ها ادغام کنید.

در حالی که بازاریابی ایمیلی می‌تواند به عنوان روش تبلیغاتی مستقلی ایفای نقش کند، ادغام آن با دیگر کانال‌ها، ‌چه آنلاین و چه آفلاین، هم باعث تقویت پیام آن نام تجاری و هم افزایش پاسخ‌ها خواهد شد. هیچگاه نباید بین محتوا، لحن و طراحی ایمیل و دیگر ارائه‌های یک شرکت اختلافی وجود داشته باشد.

در هنگام نیاز یک «صفحات هدف یا مقصد» باید برای هر پیشنهاد ارائه شده ای در ایمیل ساخته شوند. در اکثر موارد، ایمیل‌های بازاریابی به منظور جذب مشتری به سایت ارسال می‌شوند؛ بنابراین این صفحات هدف ضروری هستند. این صفحات باید بر اساس پیامی که در داخل ایمیل داده شده طراحی شود. ایمیل مشترک را به آن صفحه برده و صفحه هدف او را به سوی ثبت نام/خرید/اطلاعات بیشتر سوق می‌دهد. این ایده به منظور ایجاد جریانی بین این دو امر است که حلقه فرآیند فروش کامل را به ارمغان می‌آورند؛‌ حال چه مشتری چیزی خریداری کند یا فقط مشغول خواندن محتوا و تعامل با شرکت شود.

بازاریابی به وسیله پست الکترونیک و رسانه‌های اجتماعی کارایی خوبی در کنار یکدیگر برای تبلیغات دارند. در جایی که ایمیل باعث ایجاد احساسی شخصی بین نام تجاری و یک فرد می‌شود، رسانه‌های اجتماعی می‌توانند آن توجه را اجتماعی کرده و خواننده تان را در یک مکالمه درگیر کنند.

 

تقسیم بندی پایگاه داده

فناوری بازاریابی از طریق ایمیل اجازه سفارشی سازی انبوه را می‌دهند. به این معنی که تبلیغ کننده می‌تواند بر اساس علایق مشتری، جنسیت، یا حتی نام مشتری ایمیل‌های متفاوتی به مشتریان بفرستد. البته این کار به مقدار زیاد بستگی به این دارد که پایگاه داده شما تا چقدر محتوی جزییات مشتریان شما است. هرچه جزییات بیشتری از مشتریان بدانید میتوانید ایمیل‌های شخصی شده بهتر و دقیق‌تری به آنها بفرستید.

سفارشی سازی با استفاده از نام دریافت کننده آغاز شده و ایمیل‌های HTML یا متنی، بر اساس اولویت یا تنظیمات پیچیده ای بر اساس اولویت‌های دریافت کننده و مناسب سازی محتوا برای هماهنگی با این تنظیمات ارسال می‌شوند. تقسیم بندی پایگاه داده، اجازه سفارشی سازی بر اساس جمعیت یا سابقه خرید را می‌دهد. به عنوان مثال، شاید شما بخواهید که پایگاه داده‌تان را بر اساس جنسیت یا سن تقسیم بندی کنید. یک ستاد تبلیغاتی سیاسی ممکن است از هدفمند کردن پیام‌ها برای جمعیت‌های مختلف بهره بگیرد. شاید یک فروشگاه حیوانات خانگی لیست ایمیل‌هایش را بر اساس نوع حیوان خانگی مشتریانش تقسیم بندی کند.

بدین شکل ممکن است که ایمیل‌هایی نسبتا متفاوت و مختص گروه‌های هدف متفاوتی را ارسال کرد.

 

تحلیل‌های پست الکترونیک

رشد و موفقیت بازاریابی دیجیتال نیز مانند همه چیز در گرو پیگیری،‌ تحلیل و بهینه سازی است. سیستم پیگیری ایمیل آمارهایی را به شکلی کاربر پسند تولید می‌کند. در صورتی که شما از سرویس‌های معروف تبلیغات ایمیلی استفاده می‌کنید معمولا این گزارش و آمار و ارقام در اختیار شما قرار خواهد گرفت. شما می‌توانید با توجه به این اطلاعات روش خود را اصلاح کنید تا نتایج بهتری بگیرید. از وبسایت‌های معتبر در زمینه تبلیغات ایمیلی می‌توان به MailChimp و Hubspot اشاره کرد.

این وب‌سایت‌ها نتایج زیر را به شما خواهند داد که به یک بازاریابی موفق‌تر به شما کمک می‌کند:

  • تعداد ایمیل‌های تحویل داده شده
  • تعداد مرجوعی‌ها (که باید مرجوعی‌های سخت از مرجوعی‌های ملایم تفکیک شوند)
  • تعداد ایمیل‌های باز شده: ممکن است ایمیلی تحویل داده شود اما باز نشود.
  • تعداد اشتراک‌های لغو شده: از دست دادن قابل توجه یا مداوم مشترکین نشان‌دهنده این است که با نیازهای آنها هماهنگ نیستید.
  • میزان ایمیل‌های فوروارد شده: میزان بالای ایمیل‌هایی که مجددا ارسال شده اند نشان دهنده این هستند که مشترکین شما به اندازه کافی برای محتوا ارزش قائل شده اند که به طور مداوم آن را با دیگران به اشتراک گذاشته اند. قرار دادن گزینه «ارسال برای یک دوست» در هر ایمیل می‌تواند باعث افزایش فوروارد کردن ایمیل شود. باید این لینک را به طور ویژه مورد بررسی قرار دهید. قرار دادن لینک ثبت نام در هر ایمیل نیز به طور طبیعی باعث افزایش ثبت نام‌ها خواهد شد.
  • میزان کلیک و تبادل: این دو مورد کارایی ایمیل را از طریق لینک‌های درونی آن اندازه گیری می‌کنند. زمانی که یک خواننده بر روی لینک صفحه وب کلیک می‌کند،‌ می‌توان آن را به سادگی با درصدی در مقابل ایمیل‌های تحویل داده شده، ‌باز شده یا فرستاده شده سنجید. این نشان می‌دهد که چه مطلب یا پیشنهادی برای خواننده جذاب بوده است. برخی معیارها مفیدتر هستند. نمونه خوبی از این موضوع،‌ سنجش میزان پیام‌های باز شده است. ایمیل‌ها از طریق دانلود یک عکس ردیابی می‌شوند اما بسیاری از برنامه‌های مدیریت ایمیل در رایانه‌ها از دانلود این عکس‌ها جلوگیری می‌کنند. این بدان معناست که ممکن است مردم تنها نسخه متنی ایمیل شما را بخوانند.

 

افزودن پارامترهای ردیابی در یک آدرس اینترنتی به خبرنامه

این پارامتر‌ها توسط آنالیز گوگل از وبسایت شما شناسایی شده و ورود کاربر از طریق ایمیل به سایتتان را ثبت می‌کنند. سپس آنالیزور گوگل این اطلاعات را در یک برچسب دریافت کرده و آن را در یک کوکی ذخیره می‌کند که از این طریق می‌توان تعاملات کاربر با سایت را بعد از آن که به صفحه هدف رسیدند، ردیابی کرد.

در صورتی که شما نرم‌افزار Google Analytics را بر روی سایت خود نصب کرده باشید، می‌توانید با استفاده از مزیت‌های این نرم‌افزار کاربران وارد شده به سایت از طریق ایمیل‌ها را شناسایی کرده و ردیابی کنید تا بتوانید بفهمید ایمیل‌های شما تا چه اندازه برای کسب و کار شما موثر هستند. برای این کار نیاز است تا شما چند برچسب را به انتهای لینک‌های داخل ایمیل خود اضافه کنید. البته در صورتی که از نرم‌افزارهای معروف استفاده میکنید احتیاج نیست این کار را به طورت دستی برای هر لینک انجام دهید زیرا معمولا این کار به طورت اتوماتیک و به راحتی انجام می‌شود.

این یک لینک به یک وبسایت بازاریابی است که ممکن است در ایمیل تبلیغاتی آن ظاهر شود:

http://www.site.com/?utm_source=dec01&utm_medium=email&utm_campaign=digital marketing2010

 

پارامترهای ردیابی عبارتند از:

?utm_source=dec01&utm_medium=email&utm_campaign=digital marketing2010

 

زمانی که گزارش‌ها تولید شدند، زمان کار با آمار و ارقامی است که به دست آمده و سپس باید از همین اطلاعات برای بهبود سری بعدی ایمیل‌ها استفاده کرد.

برخی از معیارهایی که باید همیشه و به دقت مورد بررسی قرار بگیرند عبارتند از:

  • میزان باز شدن بر اساس موضوع یا زمان تحویل
  • تعداد مطلوب لینک‌های موجود در یک ایمیل برای میزان کلیک و تبادل
  • سبک‌های مختلف مطلب و طول آن
  • تاثیر ویدئو در میزان تحویل، باز شدن و تبادل
  • تعادل متن و نسبت تصویر

 

قوانین و مقررات

چندین قانون و مقررات در کشورهایی از سراسر جهان وضع شده‌اند تا مردم را از دریافت ایمیل‌های ناخواسته برهانند و مانع سوء‌استفاده تجارت‌ها از کانال‌های ارتباطی شوند. اگرچه شدت این قوانین در هر کشور متفاوت است، بیان یک قانون بسیار مهم اهمیت دارد. اگر کسی درخواست کرد که ارتباط و اشتراک خود را لغو کند، شما باید این درخواست را قبول کنید وگرنه با مجازات روبرو خواهید شد.

 

جنبه‌های مثبت و منفی

بازاریابی بر اساس پست الکترونیک، که نوعی بازاریابی اجازه محور است، می‌تواند بالاترین میزان بازگشت سرمایه را نسبت به هر فعالیت بازاریابی دیگری داشته باشد. فناوری اجازه سفارشی سازی انبوه و در نتیجه اجازه شخصی سازی در میان لیست مشترکین را می‌دهد.

زمانی که بازاریابی ایمیلی برای پرورش روابط با مشتری استفاده می‌شود می‌تواند راهی طولانی برای افزایش ارزش مشتری باشد. بازاریابی از طریق ایمیل بسیار قابل اندازه گیری است و پایگاه‌های داده نیز می‌توانند به آسانی و به طور کامل تقسیم بندی شوند.

با این حال،‌ با افزایش تعداد شرکت‌ها و افرادی که از این نوع بازاریابی استفاده می‌کنند، بسیاری از مشتریان از این ایمیل‌ها خسته شده اند. این کار نیازمند ابتکار و خلاقیت، تمرکز و اهتمام به حفظ یک پایگاه داده ایمیل دارد و ضروری است که به طور مداوم ایمیل‌هایی مفید، با کیفیت و خواندنی ارائه شوند. فرستادن یک ایمیل به هرزنامه کار سختی نیست ولی اگر توسط شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت به عنوان فرستنده هرزنامه شناخته شوید، حل این مشکل کار دشواری خواهد بود.

سؤال‌ها