درس دوم – انواع بازاریابی اینترنتی

درس دوم - انواع بازاریابی اینترنتیReviewed by May be on Jul 6Rating:

در درس نخست با مفاهیم کلیدی تجارت و بازاریابی آشنا شدیم. در این درس به توسعه مفاهیمی همچون «بازاریابی دیجیتال» و استراتژی‌های موجود در اینترنت خواهیم پرداخت.

شکی نیست که اینترنت دنیایی را که در آن زندگی می‌کنیم تغییر داده است. پیش از این هرگز دستیابی به اطلاعات، برقراری ارتباط با مردم در سرتاسر جهان و به اشتراک گذاری مقالات، فیلمهای ویدئویی، عکس‌ها و دیگر اشکال رسانه به این آسانی نبوده است.

افزایش چشمگیر استفاده از اینترنت در عصر جدید منجر به کاهش استفاده از رسانه‌های سنتی مانند تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها و مجلات شده است.

در طول دو دهه گذشته، بازاریاب‌ها رفته رفته با قدرت اینترنت، هم به عنوان بستری برای برقراری ارتباط و هم به عنوان روشی برای ردیابی مخاطبان خود، آشنا شدند. اینترنت، در ماهیت ذاتی خود، شبکه‌ای از گره‌های در هم آمیخته است. کار ما به عنوان بازاریاب این است که از این گره‌ها برای پیگیری مکالمات و در نتیجه الگوها استفاده کنیم.

بازاریابی را در یک تعریف نیز می‌توان به «مکالمه» تعبیر کرد. امروزه اینترنت نیز به اتاق مکالمه تبدیل شده است. ماهیت ارتباطی اینترنت به ما اجازه می‌دهد که این مکالمات را دنبال و پیگیری کرده تا بتوانیم مشتری‌های مورد نظر برای کالا و کسب و کار تجاری خود را پیدا کنیم. در این دوره ما روشهای گفتگو با مشتریان موجود و بالقوه از طریق اینترنت را خواهیم آموخت.

 

بازاریابی دیجیتال

اگر بازاریابی باعث ایجاد تقاضا می‌شود، بازاریابی دیجیتال با استفاده از قدرت اینترنت «بستر ایجاد تقاضا» را فراهم می‌کند.

امروزه در دنیای تجارت، مساله‌ی «دوجانبه بودن معامله» برای همگان به یک اصل تبدیل شده است. به عبارت دیگر، هر نوع مبادله و معامله مانند خیابانی دوطرفه است که به طور همزمان برای هر دو طرف سود آور باشد.

اینترنت دنیای تجارت را تغییر داده  و الگوی جدیدی در روشی که مصرف کنندگان با محصولات تجاری و یا با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، طراحی کرده است.

رسانه آنلاین انتخاب، نفوذ و قدرت بیشتری برای مصرف کنندگان فراهم کرده است.

 

استراتژی بازاریابی دیجیتال

پیش از فراگیری اینترنت، تاجران از روش‌های سنتی برای بازاریابی محصولات خود بهره می‌بردند. باید گفت که بازاریابی دیجیتال نیز بر پایه همان اصول بازاریابی سنتی ساخته شده با این تفاوت که از فناوری و رسانه‌های دیجیتال نیز بهره می‌گیرد.

در هنگام ایجاد یک استراتژی بازاریابی دیجیتال موفق، تفکر کاربر محور، که کاربر را در مرکز تمام تصمیمات قرار می‌دهد، امری حیاتی است.

ظهور فناوریهای جدید به این معنی است که طراح استراتژی بازاریابی دیجیتال امروز نه تنها مجموعه‌ای از امکانات تاکتیکی جدید در اختیار دارد، بلکه روشهای بی‌سابقه‌ای برای سنجش اثربخشی استراتژی‌ها و تاکتیکهای انتخاب شده دارد. این حقیقت که بازاریابی دیجیتال امری بسیاری تجربی است یکی از نقاط قوت آن محسوب می‌شود.

در بازاریابی دیجیتال همه چیز قابل اندازه گیری است: از رفتار‌ها گرفته تا اقدامات، روش اقدام و نتایج. این بدان معنی است که طراح استراتژی بازاریابی دیجیتال باید با تفکر روی بازگشت سرمایه کارش را آغاز کند. هماهنگی با یک استراتژی باید چارچوب آزمایشی و توانایی انعطاف پذیری و پویایی در محیطی را داشته باشد که همزمان با رفتار کاربران دچار تغییر و تحول می‌شود.

 

تاکتیک در بازاریابی دیجیتال

اگر استراتژی را یک «برنامه عملی طراحی شده به منظور رسیدن به نتیجه‌ای خاص» بدانیم، آنگاه نتیجه مورد نظر یک دیدگاه استراتژیک بازاریابی دیجیتال باید همسو با اهداف کسب و کار سازمان باشد. به عنوان مثال، اگر یکی از اهداف کلی کسب و کار جذب مشتریان جدید باشد، اهداف محتمل بازاریابی دیجیتال می‌تواند ایجاد آگاهی آنلاین در مورد نام تجاری باشد.

انواع بازاریابی اینترنتی که در این دوره مطالعه می‌کنیم:

امروزه روش‌های زیادی برای بازاریابی اینترنتی وجود دارد. اما در یک تعریف کلی، می‌توان انواع بازاریابی اینترنتی را به بخش‌های زیر تقسیم کرد:

  • بازاریابی از طریق پست الکترونیک (بازاریابی ایمیلی)
  • بازاریابی از طریق تبلیغات نمایشی
  • بازاریابی از طریق موتورهای جستجو
  • بازاریابی از طریق تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک یا PPC
  • بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی
  • بازاریابی از طریق موبایل

بی‌تردید موارد بیشتر از این هم می‌توان بر شمرد، اما ما در این دوره، به این موارد بسنده می‌کنیم.

 

بازاریابی از طریق پست الکترونیک (بازاریابی ایمیلی)

شکلی از بازاریابی مستقیم که پیام‌های تجاری را با استفاده از ابزارهای الکترونیکی به مخاطبان می‌رساند. این نوع بازاریابی روشی بسیار مقرون به صرفه، هدفمند، قابل استفاده در مقیاس انبوه و به طور کامل قابل اندازه گیری است که تمام این موارد نشان می‌دهند که این نوع بازاریابی یکی از قدرتمندترین تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتال است.

بازاریابی از طریق پست الکترونیک ابزاری برای برقراری ارتباط، هم با مشتریان بالقوه و هم مشتریان فعلی است. این بازاریابی باید این مشتریان را حفظ کرده و ارزششان را به حداکثر برساند تا در نهایت منجر به سودآوری بیشتر برای کل سازمان شود. یک پایگاه داده هدفمند و تقسیم بندی شده پست الکترونیک به این معنی است که یک محصول تجاری می‌تواند به منظور دستیابی به بهترین نتایج، پیام‌هایی را به عده خاصی از مشتریان برساند.

 

بازاریابی از طریق تبلیغات نمایشی

تبلیغات آنلاین شامل تبلیغات در سراسر اینترنت می‌شود: صفحات نتایج موتورهای جستجو، تبلیغات قرار گرفته در ایمیل‌ها، آگهی‌های قرار گرفته در شبکه‌های اجتماعی و در شبکه نمایش گوگل.

هدف اصلی تبلیغات افزایش فروش با بالا بردن آگاهی آنلاین نسبت به نام تجاری است. این نوع تبلیغات می‌تواند تعاملی‌تر و در نتیجه با تاثیر مخرب کمتری نسبت به تبلیغات سنتی و تبلیغات آنلاین غیرتعاملی صورت بگیرد؛ زیرا کاربران در صورت دلخواه با آگهی تعامل برقرار می‌کنند. تبلیغات آنلاین می‌تواند از طریق هدف قرار دادن مناطقی خاص، بازارهای خاص و ایجاد بافت بهینه سازی شود.

 

بازاریابی از طریق موتورهای جستجو

هر روز میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از موتورهای جستجو برای یافتن محتوا در اینترنت استفاده می‌کنند. موتورهای جستجو برنامه‌هایی بر پایه وب هستند که وب را نمایه سازی/ایندکس کرده و به مردم اجازه می‌دهند تا آنچه به دنبالش هستند را پیدا کنند. «جستجو» یا «بازاریابی بر اساس جستجو» اغلب به صنعتی اشاره دارد که در اطراف موتور جستجو ایجاد می‌شود. حتما با خود فکر می‌کنید که چگونه می‌توانید محصول یا محصولات خود را از طریق موتورهای جستجو به مشتریان بیشتری نشان دهید؟! در این دوره، دو درس را به بازاریابی از طریق موتورهای جستجو اختصاص داده‌ایم تا بتوانید به این مهم، بپردازید!

 

بازاریابی از طریق تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک یا PPC

تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک یا PPC یک سیستم تبلیغاتی است که در آن تبلیغ کننده تنها به ازای هر کلیک روی آگهی پول پرداخت می‌کند؛ از این رو پرداخت به ازای هر کلیک نام گرفته است.

در حالی که این اصطلاح بیشتر به سیستم‌های تبلیغاتی ارائه شده توسط موتورهای جستجو، مانند گوگل، بینگ و یاهو! اطلاق می‌شود، آگهی‌های پرداخت به ازای هر کلیک در سایت‌های محتوا و شبکه‌های اجتماعی نیز استفاده می‌شود.

فرمت‌های رایج این نوع تبلیغات، از متنی ساده شروع می‌شوند و به بنرهای فلش و حتی آگهی‌های ویدئویی نیز می‌رسند. تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک باعث ایجاد انقلابی دوباره در صنعت تبلیغات آنلاین شده است و امروزه، این نوع تبلیغات ۹۹ درصد از درآمد گوگل را تشکیل می‌دهند.

در دو درس از این دوره، شما را با این روش تبلیغ و چگونگی انجام آن آشنا خواهیم کرد.

 

بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی به دلیل گستردگی در دنیای امروز اینترنت از اهمیت بسیاری برخورداند. از آنجایی که این شبکه‌ها مخاطبین زیادی دارند، بسیار پویا هستند. شبکه‌های اجتماعی به شرکت‌ها و نام‌های تجاری فرصت بیشتر و بهتری برای تعامل با مشتری از طریق ارتباطات هدفمند می‌دهند. یکی از مهم‌ترین خصوصیت‌های شبکه‌های اجتماعی، «به اشتراک گذاری» است. اگر کاربران محتوا را دوست داشته باشند با دوستان خود به اشتراک خواهند گذاشت و این اشتراک گذاشتن‌های پی در پی میتواند باعث شود کاربران زیادی از عکس یا ویدئو تبلیغی شما بازدید کنند. به دلیل اهمیت شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی، ما در این دوره، دو درس را به بازاریابی در این شبکه‌ها اختصای داده‌ایم.

 

بازاریابی از طریق موبایل

تلفن همراه وسیله مهمی در استراتژی بازاریابی است. تلفن‌های همراه همیشه توسط مردم حمل شده و روشن هستند که این دو ویژگی، ترکیبی قدرتمند برای هر بازاریابی ایجاد می‌کنند. در این درس به روش‌هایی که می‌توان تلفن همراه را در طرح بازاریابی گنجاند خواهیم پرداخت.

کلید اصلی موفقیت بازاریابی در موبایل، شناسایی مخاطبان است. به کارگیری موبایل می‌تواند به استفاده از ویژگی‌های ارتباطی آن به عنوان یک استراتژی به کارگیری و یا به ایجاد ترافیک برای وبسایت‌ها یا برنامه‌های کاربردی شما برای موبایل کمک کند. در این دوره ما دو درس را به بازاریابی از طریق موبایل اختصاص داده‌ایم و به تاکتیک‌های جستجوی بهتر در موبایل خواهیم پرداخت.

سؤال‌ها